Inloggen met eHerkenning

© Getty Images

Wat is eHerkenning?

EHerkenning is een veilig, persoonsgebonden inlogmiddel waarmee u bij meer dan 500 verschillende dienstverleners kunt inloggen. Naast het CBS kunt u denken aan UWV, gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars. Steeds meer (overheids)organisaties vragen om in te loggen met eHerkenning. Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie.

EHerkenning aanvragen en machtigingen regelen

Voor Mijn CBS heeft u eHerkenning betrouwbaarheidsniveau EH3 (of hoger) nodig:

  • Heeft u al EH3 (of hoger)? Dan heeft u alleen nog de juiste machtigingen nodig om in te loggen op Mijn CBS. Ga hieronder direct naar stap 3 en lees verder.
  • Heeft u al EH3 (of hoger) en ook al een -machtiging voor alle diensten van alle organisaties? Dan kunt u meteen inloggen op Mijn CBS. Ga hieronder direct naar stap 4 en lees verder.
  • Heeft u nog geen eHerkenning? Doorloop dan onderstaande stappen.

Stap 1: Bepaal wie welke rol heeft binnen uw organisatie

De tekenbevoegd/wettelijk vertegenwoordiger (directeur of bestuurder) kan eHerkenning aanvragen voor één of meerdere medewerkers binnen de organisatie.

Bij grote organisaties kan de tekenbevoegd vertegenwoordiger een machtigingenbeheerder aanstellen (indien gewenst). Een machtigingenbeheerder kan (net als de tekenbevoegd vertegenwoordiger) machtigingen aanvragen en wijzigen voor alle personen binnen de organisatie. Zo zorgt de machtigingenbeheerder er bijvoorbeeld voor dat medewerker A gegevens aan kan leveren voor onderzoeken van het CBS en dat medewerker B zaken kan regelen met de Belastingdienst of een andere organisatie.

De beheerders zijn de medewerkers die gegevens aanleveren voor de onderzoeken van het CBS. Zij hebben toegang tot het complete portaal en alle CBS onderzoeken.

Stap 2: EHerkenning aanvragen

EHerkenning aanvragen kan bij een door de Rijksoverheid erkende leverancier. Hoe het werkt leest u op de website van eHerkenning. Hier vindt u een overzichtelijk stappenplan en een duidelijke video. Daarnaast vindt u op de website een overzicht van de leveranciers en leest u waarin zij van elkaar verschillen.

Stap 3: Machtigingen regelen
EHerkenning is persoonsgebonden en iedere persoon krijgt zijn eigen eHerkenningsmiddel met bijbehorende machtigingen. Voor Mijn CBS machtigt u de beheerder(s) voor de dienst Mijn CBS Beheerder.

Vult u een e-mailadres in bij het aanvragen van Mijn CBS? Kies dan voor een zakelijk en persoonsgebonden e-mailadres.

Stap 4: Inloggen met eHerkenning
Is eHerkenning voor uw organisatie aangevraagd en bent u gemachtigd voor de dienst Mijn CBS Beheerder? Dan kunt u met eHerkenning inloggen op Mijn CBS:

  1. Ga naar https://mijn.cbs.nl en log in met uw persoonsgebonden eHerkenningsmiddel.
  2. Werd bij het aanvragen van eHerkenning uw e-mailadres ingevuld? Log dan in met hetzelfde e-mailadres.
  3. U ziet nu het complete portaal met een overzicht van alle CBS onderzoeken voor uw organisatie.