Mijn CBS, hoe werkt het?

© Getty Images

Het CBS werkt aan een overzichtelijk portaal voor bedrijven; Mijn CBS. In Mijn CBS kunt u uw (openstaande) onderzoeken bekijken, direct de gevraagde gegevens aanleveren en makkelijk uw contactgegevens wijzigen. Daarnaast vindt u in Mijn CBS informatie over uw bedrijfstak.

Bent u uitgenodigd om gegevens aan te leveren via Mijn CBS? Op deze webpagina leest u hoe het werkt.

Information in English
To read the information in English, click here: Mijn CBS English

Inloggen op Mijn CBS

U kunt namens uw bedrijf of organisatie op twee manieren inloggen op Mijn CBS: met eHerkenning en met de inloggegevens uit de brief of e-mail die u van het CBS ontving. Als u inlogt met eHerkenning krijgt u toegang tot het complete portaal. Logt u in met de inloggegevens uit de brief? Dan kunt u enkel gegevens aanleveren voor één onderzoek en krijgt u geen overzicht van al uw onderzoeken.

Bent u op zoek naar specifieke informatie?

Klik dan op een van de volgende onderwerpen of lees verder hieronder.

Inloggen met eHerkenning

Inloggen met inloggegevens uit de brief

Gegevens aanleveren

Functionaliteiten Mijn CBS

Contact

Inloggen met eHerkenning

Wat is eHerkenning?

EHerkenning is een veilig, persoonsgebonden inlogmiddel waarmee u bij meer dan 500 verschillende dienstverleners kunt inloggen. Naast het CBS kunt u denken aan UWV, gemeenten, Belastingdienst en verzekeraars. Steeds meer (overheids)organisaties vragen om in te loggen met eHerkenning. Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie.

EHerkenning aanvragen en machtigingen regelen

Voor Mijn CBS heeft u eHerkenning betrouwbaarheidsniveau EH3 (of hoger) nodig:

  • Heeft u al EH3 (of hoger)? Dan heeft u alleen nog de juiste machtigingen nodig om in te loggen op Mijn CBS. Ga hieronder direct naar stap 3 en lees verder.
  • Heeft u al EH3 (of hoger) en ook al een -machtiging voor alle diensten van alle organisaties? Dan kunt u meteen inloggen op Mijn CBS. Ga hieronder direct naar stap 4 en lees verder.
  • Heeft u nog geen eHerkenning? Doorloop dan onderstaande stappen.

Stap 1: Bepaal wie welke rol heeft binnen uw organisatie
De tekenbevoegd/wettelijk vertegenwoordiger (directeur of bestuurder) kan eHerkenning aanvragen voor één of meerdere medewerkers binnen de organisatie.

Bij grote organisaties kan de tekenbevoegd vertegenwoordiger een machtigingenbeheerder aanstellen (indien gewenst). Een machtigingenbeheerder kan (net als de tekenbevoegd vertegenwoordiger) machtigingen aanvragen en wijzigen voor alle personen binnen de organisatie. Zo zorgt de machtigingenbeheerder er bijvoorbeeld voor dat medewerker A gegevens aan kan leveren voor onderzoeken van het CBS en dat medewerker B zaken kan regelen met de Belastingdienst of een andere organisatie.

De beheerders zijn de medewerkers die gegevens aanleveren voor de onderzoeken van het CBS. Zij hebben toegang tot het complete portaal en alle CBS onderzoeken.

Stap 2: EHerkenning aanvragen
EHerkenning aanvragen kan bij een door de Rijksoverheid erkende leverancier. Hoe het werkt leest u op de website van eHerkenning. Hier vindt u een overzichtelijk stappenplan en een duidelijke video. Daarnaast vindt u op de website een overzicht van de leveranciers en leest u waarin zij van elkaar verschillen.

Stap 3: Machtigingen regelen
EHerkenning is persoonsgebonden en iedere persoon krijgt zijn eigen eHerkenningsmiddel met bijbehorende machtigingen. Voor Mijn CBS machtigt u de beheerder(s) voor de dienst Mijn CBS Beheerder.

Vult u een e-mailadres in bij het aanvragen van Mijn CBS? Kies dan voor een zakelijk en persoonsgebonden e-mailadres.

Stap 4: Inloggen met eHerkenning
Is eHerkenning voor uw organisatie aangevraagd en bent u gemachtigd voor de dienst Mijn CBS Beheerder? Dan kunt u met eHerkenning inloggen op Mijn CBS:

  1. Ga naar https://mijn.cbs.nl en log in met uw persoonsgebonden eHerkenningsmiddel.
  2. Werd bij het aanvragen van eHerkenning uw e-mailadres ingevuld? Log dan in met hetzelfde e-mailadres.
  3. U ziet nu het complete portaal met een overzicht van alle CBS onderzoeken voor uw organisatie.

Inloggen met inloggegevens uit de brief

Wilt u of kunt u niet inloggen met eHerkenning? Inloggen met de inloggegevens uit de brief of e-mail is ook nog mogelijk. Let op: u krijgt dan geen overzicht van alle (lopende) onderzoeken en kunt ook geen gebruik maken van de andere functionaliteiten in Mijn CBS.

  1. Ga naar https://mijn.cbs.nl en log in met de inloggegevens uit de brief.
  2. Voer uw gebruikersnaam en wachtwoord uit de brief in. Bent u de inloggegevens kwijt? Vraag nieuwe inloggegevens aan via het webformulier Inloggegevens opvragen.
  3. Na inloggen ziet u het portaal met daarin enkel het onderzoek waarvoor u bent uitgenodigd.

Gegevens aanleveren

Als u bent ingelogd met eHerkenning ziet u het complete portaal. U krijgt een overzicht van al uw (lopende) onderzoeken en kunt direct gegevens aanleveren voor één van de onderzoeken.

Als u bent ingelogd met de inloggegevens uit de brief of e-mail, ziet u het portaal met daarin enkel het onderzoek waarvoor u bent uitgenodigd. U kunt direct gegevens aanleveren door te klikken op het onderzoek.

Functionaliteiten Mijn CBS

Als u met eHerkenning inlogt op Mijn CBS ziet u direct een aantal knoppen:

  • Mijn onderzoeken: Hier vindt u een overzicht van al uw (lopende) CBS-onderzoeken. U selecteert zelf welke onderzoeken u wilt zien. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de onderzoeken voor een bepaald bedrijfsonderdeel te zien. Of u selecteert alleen de onderzoeken waarvoor u nog gegevens moet aanleveren.

    Als u klikt op ‘Meer informatie’ onder één van de onderzoeken, leest u waar het CBS-onderzoek over gaat of er bijzonderheden zijn en hoe u gegevens kunt aanleveren. Ook kunt u een aantal zaken direct regelen. Zo kunt u bijvoorbeeld de contactpersoon of het correspondentieadres wijzigen en direct contact opnemen met het CBS als u een vraag heeft.

  • Mijn bedrijfstak in cijfers: Op dit dashboard staan de meest actuele cijfers over bedrijven. U vindt hier bijvoorbeeld informatie over het aantal bedrijven per bedrijfstak en per regio en u vindt cijfers over de omzet. Ook vindt u hier de nieuwste onderzoeksresultaten over verwachte omzet, werkgelegenheid en investeringen.

  • Contact: Via deze pagina komt u makkelijk en snel in contact met het CBS. U kunt een webformulier invullen of telefonisch contact opnemen. Als u een webformulier invult, hebben we direct alle benodigde informatie om u zo snel mogelijk te helpen.

    Ga naar ‘Mijn onderzoeken’ om zaken die over een specifiek onderzoek gaan direct online te regelen (uitstel aanvragen, contactpersoon wijzigen, adres wijzigen, een vraag stellen, inlogcodes opvragen en een machtigingsformulier voor uw accountant downloaden). Uw correspondentienummer vullen we alvast voor u in.

Als u inlogt met de inloggegevens uit de brief of e-mail, ziet u geen overzicht van uw onderzoeken, maar enkel het onderzoek waarvoor u bent ingelogd. Alleen voor dat onderzoek kunt u contactgegevens zien en wijzigen. Daarnaast heeft u toegang tot het dashboard Mijn bedrijfstak in cijfers.

Contact

Ga naar: CBS Contactcenter. Op deze webpagina vindt u alle contactmogelijkheden.
U vindt de contactpagina ook binnen Mijn CBS. Als u inlogt met eHerkenning, vullen we de webformulieren deels voor u in. Zo bespaart u tijd.