Mobiliteit

Nog voordat ook Nederland met een grote corona-uitbraak te maken kreeg, wierp het virus al beperkingen op aan onze mobiliteit. Het vliegverkeer werd al vanaf maart ernstig beperkt en kwam in april zelfs vrijwel volledig stil te liggen. Na de eerste gedeeltelijke lockdown werd het ook stil in het openbaar vervoer. Ook op de weg werd het aanvankelijk rustiger. Het wegverkeer ging na de eerste lockdown echter minder achteruit dan de luchtvaart en het openbaar vervoer, en is al bijna weer terug op het niveau van 2019.

Aantal vliegtuigpassagiers bijna gedaald tot nul

Het aantal vliegpassagiers kent een sterk seizoenpatroon. De drukkere maanden zijn april tot en met oktober met een piek in augustus. Dit jaar werd het aantal passagiers in maart al gehalveerd en werd in april en mei maar heel weinig gevlogen. In april 2020 vloog maar 2 procent van het aantal passagiers een jaar eerder, in mei 3 procent. In de maanden erna werd er weer iets meer gevlogen, maar nog altijd zeer weinig in vergelijking met een jaar eerder. Daarna is het aantal vliegtuigpassagiers weer toegenomen, maar het aantal ligt nog ruim 70 procent lager dan een jaar eerder.

Halvering aantal instappers openbaar vervoer

Halverwege maart werd het reizen met het openbaar ernstig beperkt. Dit is te meten aan het aantal instappers in het openbaar vervoer, bepaald aan de hand van het aantal inchecks met de OV-chipkaart, zoals beschikbaar gesteld door Translink. Eén persoon kan per reis meerdere keren inchecken. Voor de effecten van ongelijk vallende feestdagen en dergelijke is gecorrigeerd.

Op sommige dagen maakte minder dan 10 procent van het aantal personen gebruik van het openbaar vervoer, in vergelijking tot een jaar eerder. Vanaf half mei is er sprake van een lichte trendmatige stijging. In september bleef het aantal instappers stabiel en in de loop van oktober nam het aantal weer af. In oktober lag het aantal instappers op minder dan de helft van dat in de vergelijkbare periode van 2019.

Instappers in het Openbaar Vervoer
Wk20202019
110,1817,68
226,926,9
327,7726,9
427,4226,9
527,4427,09
627,4126,68
729,2326,68
826,426,68
924,8126,74
1027,5528,43
1122,8628,43
125,528,43
133,5628,42
143,5426,53
153,4925,68
163,3825,68
174,0225,68
18425,42
194,4525,17
205,3625,17
215,5325,17
226,625,17
236,8524,62
248,0624,62
258,7224,62
269,4124,62
2710,3121,09
2810,5719,15
2910,2319,15
309,2419,15
318,9419,11
328,5617,19
338,4117,19
3410,2817,19
3512,2117,19
3614,225,69
3714,4527,77
3814,3227,77
3914,5327,77
4013,3227,96
4113,527,89
4210,8527,89
 

Lagere verkeersintensiteit

Actuele cijfers over het wegverkeer worden gepubliceerd door de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). Hieraan valt te zien dat het wegverkeer (inclusief vracht) vanaf begin maart begon te dalen ten opzichte van de overeenkomstige week in 2019. Het verkeer daalde in het weekend sneller dan doordeweeks. In de weekeinden van eind maart en begin april bedroeg het verkeer maar 35 procent van dat in de overeenkomstige weekenden een jaar eerder. Doordeweeks werd een minimum bereikt in de tweede week van april, toen het verkeer maar de helft bedroeg van dat een jaar eerder.

Vanaf half april begon de verkeersintensiteit weer terug te veren naar het niveau van 2019. Half juni werd dat niveau in het weekend zelfs even overschreden. Daarna daalde het weer iets, en lag op ruim 90 procent afgezet tegen 2019. Vanaf half september nam de verkeersintensiteit weer af, vooral in het weekeinde.

Wegverkeer in 2020 t.o.v. 2019, inclusief vracht
WeekDoordeweeks (2019=100)In het weekeinde (2019=100)
19594
2104107
3104105
4109110
5106106
610391
710193
810290
998109
10102103
119470
126239
135335
145335
155337
165041
176157
185952
196461
206960
216663
228164
237574
248477
258485
268685
278887
288892
2993103
309798
319695
329593
339393
349488
359387
369595
379495
389586
398976
408977
418681
Bron: CBS, NDW
2019 is in elke week op 100 gesteld.