Mobiliteit in coronatijd

Nog voordat ook Nederland met een grote corona-uitbraak te maken kreeg, wierp het virus al beperkingen op aan onze mobiliteit. Het vliegverkeer werd al vanaf maart ernstig beperkt en kwam in april zelfs vrijwel volledig stil te liggen. Na de eerste gedeeltelijke lockdown werd het ook stil in het openbaar vervoer. Ook op de weg werd het aanvankelijk rustiger. Het wegverkeer ging na de eerste lockdown echter minder achteruit dan de luchtvaart en het openbaar vervoer.

Aantal vliegtuigpassagiers

Het aantal vliegpassagiers kent een sterk seizoenpatroon. De drukkere maanden zijn april tot en met oktober met een piek in augustus. Dit jaar werd het aantal passagiers in maart al gehalveerd en werd in april en mei maar heel weinig gevlogen. In april 2020 vloog maar 2 procent van het aantal passagiers een jaar eerder, in mei 3 procent. Daarna is het aantal vliegtuigpassagiers weer toegenomen. Begin 2022 ligt het aantal passagiers op ongeveer de helft van de aantallen van voor de crisis. In juni 2022 lag het aantal passagiers nog ongeveer een vijfde lager dan in juni 2019.

Aantal instappers openbaar vervoer

Het aantal instappers in het openbaar vervoer is bepaald aan de hand van het aantal check-ins met de ov-chipkaart. Deze zijn beschikbaar gesteld door Translink. Eén persoon kan per reis meerdere keren inchecken; bijvoorbeeld eerst in de bus, dan in de trein, en daarna overstappen op een trein van een andere vervoerder.

In 2022 was het aantal check-ins iedere week hoger dan in dezelfde week een jaar eerder. Het aantal check-ins was in 2022 het hoogst in week 47: 23,5 miljoen gemiddeld. Dit is een stijging van ruim 27 procent ten opzichte van week 47 in 2021, maar nog bijna een vijfde minder dan in dezelfde week in 2019.

Vanaf midden maart 2020 werd het reizen met het openbaar vervoer ernstig beperkt door de coronamaatregelen. In april 2020 was het aantal check-ins met 15,8 miljoen gemiddeld het laagst. In 2022 waren er in april 83,3 miljoen check-ins, dit was nog wel 25 procent minder dan in april 2019.

Instappers in het Openbaar Vervoer
Wk2023 (mln)2022 (mln)2021 (mln)2020 (mln)2019 (mln)
114,879,267,8419,94
221,8112,448,3226,8926,9
314,288,527,7726,9
415,48,6127,4226,9
516,648,5127,4327,09
617,938,0227,4126,68
716,479,0629,2326,68
818,168,8126,426,68
916,7410,1124,8126,71
1019,0610,8327,5527,17
1119,3911,0722,8627,17
1220,0611,075,527,17
1320,11113,5627,16
1421,1410,473,5426,46
1519,7211,423,4925,68
1618,911,53,3825,68
1718,2510,474,0225,68
1816,0810,46425,42
1920,6610,734,4525,17
2020,8413,15,3625,17
2118,6112,595,5325,17
2220,513,676,625,17
2318,9213,896,8524,62
2420,0413,738,0624,62
2519,7114,58,7224,62
2619,1114,669,424,62
2717,9213,6510,3121,09
2815,9811,9310,5719,15
2913,1710,4110,2319,15
3012,9110,289,2419,15
3112,5710,298,9419,11
3212,1810,48,5617,19
3313,5711,58,4117,19
3415,1113,2210,2817,19
3517,2716,3612,2117,19
3620,0718,4914,2125,39
3721,919,0314,4627,46
3822,6719,4114,3427,46
3923,0319,9614,6427,46
4022,9320,2713,6327,9
4123,1420,313,5527,87
4219,3316,9110,927,87
4319,7719,0810,2527,87
4422,4820,1212,2127,88
4522,4618,9412,2128,92
4623,4517,9611,8928,92
4723,5218,4912,5628,92
4822,6317,813,1628,92
4922,8317,7813,2227,69
5023,1117,413,1227,11
5120,9410,689,0527,11
5212,568,26,1527,11
535,68
 

Lagere verkeersintensiteit

Actuele cijfers over het wegverkeer worden gepubliceerd door de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). Hieraan valt te zien dat het wegverkeer (inclusief vracht) vanaf begin maart 2020 begon te dalen ten opzichte van de overeenkomstige week in 2019. Het verkeer daalde in het weekend sneller dan doordeweeks. In de weekeinden van eind maart en begin april bedroeg het verkeer maar 35 procent van dat in de overeenkomstige weekenden een jaar eerder. Doordeweeks werd een minimum bereikt in de tweede week van april, toen het verkeer maar de helft bedroeg van een jaar eerder. 

Wegverkeer incluis vracht t.o.v. 2019
WeekDoordeweeks, 2020 (2019 = 100)In het weekeinde, 2020 (2019 = 100)Doordeweeks, 2021 (2019 = 100)In het weekeinde, 2021 (2019 = 100)Doordeweeks, 2022 (2019 = 100)In het weekeinde, 2022 (2019 = 100)
18310171679682
29910279648686
310010277658584
410410678678891
510210378488786
6998862618791
7979073688282
8998780688889
99410578748692
10989980638889
11916780718891
12603880688992
13513380678785
14523377608884
15523576659087
16473976678692
175853758584107
185649818089103
19615777759393
20665783748991
21646178808697
22786289759883
23737084888898
24817387849495
25818286849092
26848187889193
27868488909093
28868986879194
29899588888994
30939589889397
31939188879293
32919090949193
33889190969098
34908491879292
35908691909491
36929294909493
37909292969289
38928994939191
39897493939180
40887596979694
41827692989193
42817093989194
43796892909497
44776690859186
45786890839394
46796985839496
47817286809397
48827581769188
49837385809295
5082728579
5176637872
5283598961
538665
Bron: CBS, NDW
2019 is in elke week op 100 gesteld

Vanaf half april 2020 begon de verkeersintensiteit weer terug te veren naar het niveau van 2019. Aan het eind van 2020 lag de verkeersintensiteit doordeweeks rond de 80 procent van die in 2019, en in het weekeinde op ruwweg 70 procent. In mei 2021 lag de verkeersintensiteit doordeweeks op 79 procent en in het weekend op 78 procent van het niveau van 2019.  

De ontwikkeling van het wegverkeer hangt vooral samen met het personenverkeer. Dit bereikte begin april 2020 in de weekenden een dieptepunt van 33 procent ten opzichte van een jaar eerder. Halverwege juli kwam het terug op het niveau van 2019, maar daarna daalde het weer licht. Eind september daalde het personenverkeer nog verder, eind mei 2021 lag de intensiteit doordeweeks op 81 procent van die in 2019, en in het weekend op 77 procent.

In de tweede week van april 2020 daalde het vrachtverkeer in het weekend naar iets meer dan de helft van dat in 2019. Begin juli was de intensiteit van het vrachtverkeer weer vergelijkbaar met 2019. Sindsdien schommelt het vrachtverkeer rond het niveau van 2019.

Personenverkeer t.o.v. 2019
WeekDoordeweeks, 2020 (2019 = 100)In het weekeinde, 2020 (2019 = 100)Doordeweeks, 2021 (2019 = 100)In het weekeinde, 2021 (2019 = 100)Doordeweeks, 2022 (2019 = 100)In het weekeinde, 2022 (2019 = 100)
18710269689084
210110376648487
310010273658384
410510674668592
510310374468686
6998958618592
7999269688183
81008978688891
99610775748694
1010110177628790
11926777708792
12553777678893
13463377698787
14473474618887
15483674659290
16453973688894
175455728883110
185451798289106
19595977759496
20645981779094
216564798189100
22766787799887
237472848591100
24807685879499
25818586879296
26858588919296
27868789929196
28879286899296
29909888908996
309599899194100
31959588909396
32939291969295
338993909792100
34918692899495
35918892949594
36929394929595
37909493999291
38929194969193
39918993959397
40867795979594
41807892999194
42797092989195
43766891919398
44757291939394
45766790839394
46766983829396
47787384809397
48807679769189
49817483809196
5080738379
5172637876
5277628464
538368
Bron: CBS, NDW
2019 is in elke week op 100 gesteld