Mobiliteit in coronatijd

Nog voordat ook Nederland met een grote corona-uitbraak te maken kreeg, wierp het virus al beperkingen op aan onze mobiliteit. Het vliegverkeer werd al vanaf maart ernstig beperkt en kwam in april zelfs vrijwel volledig stil te liggen. Na de eerste gedeeltelijke lockdown werd het ook stil in het openbaar vervoer. Ook op de weg werd het aanvankelijk rustiger. Het wegverkeer ging na de eerste lockdown echter minder achteruit dan de luchtvaart en het openbaar vervoer.

Aantal vliegtuigpassagiers bijna gedaald tot nul

Het aantal vliegpassagiers kent een sterk seizoenpatroon. De drukkere maanden zijn april tot en met oktober met een piek in augustus. Dit jaar werd het aantal passagiers in maart al gehalveerd en werd in april en mei maar heel weinig gevlogen. In april 2020 vloog maar 2 procent van het aantal passagiers een jaar eerder, in mei 3 procent. Daarna is het aantal vliegtuigpassagiers weer toegenomen. Begin 2022 ligt het aantal passagiers op ongeveer de helft van de aantallen van voor de crisis. 

Aantal instappers openbaar vervoer

Het aantal instappers in het openbaar vervoer is bepaald aan de hand van het aantal check-ins met de ov-chipkaart. Deze zijn beschikbaar gesteld door Translink. Eén persoon kan per reis meerdere keren inchecken; bijvoorbeeld eerst in de bus, dan in de trein, en daarna overstappen op een trein van een andere vervoerder.

Vanaf midden maart 2020 werd het reizen met het openbaar vervoer ernstig beperkt vanwege de coronapandemie. In april 2020 was het aantal check-ins gemiddeld het laagst. Een jaar later waren er in april gemiddeld drie keer zo veel check-ins, maar dit was nog 59 procent minder dan in april 2019. Eind september 2021 was het aantal check-ins dat jaar het hoogst, ongeveer 35 procent meer dan in september 2020. Tijdens de herfstvakantie in oktober 2021 (week 42 en 43) waren er gemiddeld twee keer zo veel check-ins als tijdens de herfstvakantie in 2020. Eind 2021 neemt net als eind 2020 het aantal check-ins af, maar er zijn wel meer check-ins dan in dezelfde periode het jaar ervoor.
Begin januari (week 2) was het aantal check-ins in 2022 bijna 50 procent meer dan begin januari een jaar eerder, maar dit was nog 54 procent minder dan begin januari 2020. Tijdens de voorjaarsvakantie in 2022 (week 8 en 9) waren er gemiddeld bijna twee keer zo veel check-ins als tijdens de voorjaarsvakantie in 2021 (week 7 en 8).

Instappers in het Openbaar Vervoer
Wk2022 (mln)2021 (mln)2020 (mln)2019 (mln)
212,398,2726,926,9
314,198,4627,7726,9
415,348,5727,4226,9
516,598,4727,4427,09
617,878,0127,4126,68
716,419,0529,2326,68
818,048,7826,426,68
916,6310,0824,8126,74
1018,9610,8227,5528,43
1119,2711,0622,8628,43
1219,9611,065,528,43
1319,99113,5628,42
142110,473,5426,53
1519,5611,413,4925,68
1618,7311,493,3825,68
1718,0810,454,0225,68
1815,9210,42425,42
1910,694,4525,17
2013,055,3625,17
2112,555,5325,17
2213,626,625,17
2313,836,8524,62
2413,698,0624,62
2514,448,7224,62
2614,579,4124,62
2713,5610,3121,09
2811,8410,5719,15
2910,3510,2319,15
3010,229,2419,15
3110,228,9419,11
3210,338,5617,19
3311,438,4117,19
3413,1210,2817,19
3516,2612,2117,19
3618,3914,2125,69
3718,9314,4627,77
3819,2714,3427,77
3919,814,5827,77
4020,0813,627,96
4119,9513,5327,89
4216,687,7427,89
4318,7810,2327,89
4419,9112,6227,9
4518,7812,0728,92
4617,8811,8228,92
4718,4212,4928,92
4817,7313,0628,92
4917,6813,1627,7
5017,3513,0627,67
5110,658,9827,67
528,166,127,67

Lagere verkeersintensiteit

Actuele cijfers over het wegverkeer worden gepubliceerd door de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). Hieraan valt te zien dat het wegverkeer (inclusief vracht) vanaf begin maart 2020 begon te dalen ten opzichte van de overeenkomstige week in 2019. Het verkeer daalde in het weekend sneller dan doordeweeks. In de weekeinden van eind maart en begin april bedroeg het verkeer maar 35 procent van dat in de overeenkomstige weekenden een jaar eerder. Doordeweeks werd een minimum bereikt in de tweede week van april, toen het verkeer maar de helft bedroeg van een jaar eerder. 

Wegverkeer incluis vracht t.o.v. 2019
WeekDoordeweeks, 2020 (2019 = 100)In het weekeinde, 2020 (2019 = 100)Doordeweeks, 2021 (2019 = 100)In het weekeinde, 2021 (2019 = 100)Doordeweeks, 2022 (2019 = 100)In het weekeinde, 2022 (2019 = 100)
18310171679682
29910279648686
310010277658584
410410678678891
510210378488786
6998862618791
7979073688282
8998780688889
99410578748692
10989980638889
11916780718891
12603880688992
13513380678785
14523377608884
15523576659087
16473976678692
175853758584107
185649818089103
1961577775
2066578374
2164617880
2278628975
2373708488
2481738784
2581828684
2684818788
2786848890
2886898687
2989958888
3093958988
3193918887
3291909094
3388919096
3490849187
3590869190
3692929490
3790929296
3892899493
3989749393
4088759697
4182769298
4281709398
4379689290
4477669085
4578689083
4679698583
4781728680
4882758176
4983738580
5082728579
5176637872
5283598961
538665
Bron: CBS, NDW
2019 is in elke week op 100 gesteld
 

Vanaf half april 2020 begon de verkeersintensiteit weer terug te veren naar het niveau van 2019. Aan het eind van 2020 lag de verkeersintensiteit doordeweeks rond de 80 procent van die in 2019, en in het weekeinde op ruwweg 70 procent. In mei 2021 lag de verkeersintensiteit doordeweeks op 79 procent en in het weekend op 78 procent van het niveau van 2019.  

De ontwikkeling van het wegverkeer hangt vooral samen met het personenverkeer. Dit bereikte begin april 2020 in de weekenden een dieptepunt van 33 procent ten opzichte van een jaar eerder. Halverwege juli kwam het terug op het niveau van 2019, maar daarna daalde het weer licht. Eind september daalde het personenverkeer nog verder, eind mei 2021 lag de intensiteit doordeweeks op 81 procent van die in 2019, en in het weekend op 77 procent.

In de tweede week van april 2020 daalde het vrachtverkeer in het weekend naar iets meer dan de helft van dat in 2019. Begin juli was de intensiteit van het vrachtverkeer weer vergelijkbaar met 2019. Sindsdien schommelt het vrachtverkeer rond het niveau van 2019.

Personenverkeer t.o.v. 2019
WeekDoordeweeks, 2020 (2019 = 100)In het weekeinde, 2020 (2019 = 100)Doordeweeks, 2021 (2019 = 100)In het weekeinde, 2021 (2019 = 100)Doordeweeks, 2022 (2019 = 100)In het weekeinde, 2022 (2019 = 100)
18710269689084
210110376648487
310010273658384
410510674668592
510310374468686
6998958618592
7999269688183
81008978688891
99610775748694
1010110177628790
11926777708792
12553777678893
13463377698787
14473474618887
15483674659290
16453973688894
175455728883110
185451798289106
1959597775
2064598177
2165647981
2276678779
2374728485
2480768587
2581858687
2685858891
2786878992
2887928689
2990988890
3095998991
3195958890
3293929196
3389939097
3491869289
3591889294
3692939492
3790949399
3892919496
3991899395
4086779597
4180789299
4279709298
4376689191
4475729193
4576679083
4676698382
4778738480
4880767976
4981748380
5080738379
5172637876
5277628464
538368
Bron: CBS, NDW
2019 is in elke week op 100 gesteld