Hoeveel mensen komen om in het verkeer?

In 2024 kwamen in Nederland 675 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dit is 1,3 procent minder dan in 2023, toen er 684 verkeersdoden vielen. Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen met 42 procent afgenomen, ondanks de groei van de bevolking. In 2000 vielen er nog 1 166 dodelijke slachtoffers in het verkeer.

De daling vond voornamelijk plaats tussen 2000 en 2010, toen het aantal verkeerdoden met 45 procent afnam naar 640. De belangrijkste reden hiervoor is dat er minder mensen in personenauto’s dodelijk verongelukten.

Verkeersdoden naar vervoerswijze

In 2024 kwamen er 24 minder fietsers om het leven dan een jaar eerder. Desondanks waren vorig jaar de meeste verkeersslachtoffers fietsers (246), gevolgd door inzittenden van een personenauto (220). Daarnaast overleden 59 voetgangers, 56 motorrijders, 57 bestuurders van een scootmobiel, 6 inzittende van een bestel- of vrachtauto en 30 bromfietsers door een verkeersongeval. Dit is het laagste aantal verongelukte bromfietsers in de afgelopen 25 jaar. In 2022 was het aantal fietsdoden het grootst in 25 jaar (290).

Leeftijd van verkeersdoden

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is onder mensen van 80 jaar en ouder in 2024 het hoogst, gevolgd door 70- tot 80-jarigen. Verkeersslachtoffers van 60 jaar of ouder overlijden relatief vaak door een fietsongeval, terwijl slachtoffers jonger dan 60 jaar naar verhouding vaker omkomen bij een auto-ongeluk.

Verkeersdoden naar geslacht

Er komen meer mannen dan vrouwen om in het verkeer. Dit gold in 2024 voor alle vervoerswijzen en alle leeftijdsgroepen. In 2024 stierven 474 mannen en 201 vrouwen door een verkeersongeval. Dit betekent dat 70 procent van de verkeersdoden een man was. Het aandeel mannelijke verkeersdoden schommelt al jaren tussen de 70 en de 75 procent. Het aandeel mannen onder de verkeersdoden is vooral hoog onder de 20- tot 50-jarigen, van wie 84 procent van de verkeersdoden een man is.

4 op de 10 fietsdoden door botsing met auto

Van de door een verkeersongeval overleden fietsers kwam van 2020 tot en met 2024 gemiddeld 42 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto. 31 procent kwam om het leven zonder botsing.

Van de verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto had 43 procent een aanrijding met een andere auto, bestelbus, vrachtauto of bus. Bij 40 procent was een botsing met een vast object de oorzaak. Bij voetgangers die in het verkeer om het leven kwamen was in drie kwart van de gevallen een personen- of bestelauto betrokken.

Meeste verkeersdoden in Noord-Brabant en Zuid-Holland

In Noord-Brabant vielen 114 dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zijn er 6 minder dan in 2023, maar opnieuw is dit het hoogste aantal van alle provincies. Noord-Brabant heeft het uitgebreidste wegennet van alle provincies (ruim 23 duizend kilometer). In Flevoland vielen de minste verkeersdoden (17).