6. Internationalisering
Via online platformen kunnen, makkelijker dan via fysieke winkels of marktplaatsen, aanbieders en afnemers uit andere landen worden bereikt. Via internet kan in principe iedereen ter wereld een Nederlands online platform bezoeken. In Nederland gevestigde bedrijven richten hun online platform dan ook niet uitsluitend op Nederlandse bezoekers. In dit hoofdstuk wordt gekeken naar de mate van internationalisering van online platformen, door te kijken naar de landen waar de aanbieders en afnemers vandaan komen.
Dit hoofdstuk beschrijft niet de online platformen in het buitenland die eigendom zijn van buitenlandse bedrijven. Deze platformen kunnen ook Nederlandse aanbieders en afnemers aantrekken.
40 procent heeft aanbieders uit buitenland
Meer dan de helft van de online platformen (57 procent) heeft alleen aanbieders uit Nederland. Bij 43 procent komt een deel van de aanbieders uit het buitenland. Het gaat dan niet om grote aantallen; bij slechts 11 procent van de platformen komt meer dan de helft van de aanbieders uit het buitenland, zie tabel 6.1.
Buitenlandse aanbieders komen het vaakst uit Duitsland, België of Luxemburg. Bijna een kwart van de platformen heeft ook aanbieders uit andere EU-landen, en 14 procent heeft aanbieders van buiten de EU.
42 procent platformen heeft afnemers van buiten Nederland
Bij 55 procent van de online platformen komen alle afnemers uit Nederland. 45 procent heeft echter ook afnemers uit het buitenland. Net als bij de aanbieders gaat het bij de afnemers niet om grote hoeveelheden: op maar 8 procent van de platformen was het merendeel van de afnemers uit het buitenland afkomstig.
De platformen met afnemers uit het buitenland hebben in veel gevallen afnemers uit België, Duitsland of Luxemburg. 22 procent van de online platformen had afnemers uit andere EU-landen, en 13 procent had ook afnemers van buiten de EU.
Deze cijfers hebben alleen betrekking op de 487 online platformen die aangaven actieve afnemers te hebben.
Platformen met aanbieders in herkomstregio (%) | Platformen met afnemers in herkomstregio (%) | |
---|---|---|
Totaal | 100,0 | 100,0 |
100 % uit Nederland | 57,2 | 54,9 |
Deels uit het buitenland | 42,8 | 45,1 |
25% of meer uit het buitenland | 17,6 | 15,0 |
50% of meer uit het buitenland | 11,3 | 8,2 |
Deels uit Duitsland, België of Luxemburg | 38,1 | 42,2 |
25% of meer uit Duitsland, België of Luxemburg | 6,6 | 5,9 |
50% of meer uit Duitsland, België of Luxemburg | 1,6 | 1,4 |
Deels uit andere EU landen | 23,8 | 21,7 |
25% of meer uit andere EU landen | 7,0 | 5,1 |
50% of meer uit andere EU landen | 2,9 | 2,3 |
Deels uit landen buiten de EU | 14,3 | 13,3 |
25% of meer uit landen buiten de EU | 4,9 | 2,0 |
50% of meer uit landen buiten de EU | 2,0 | 1,0 |
Bijna kwart aanbieders komt niet uit Nederland
76 procent van alle aanbieders op alle online platformen kwam uit Nederland, zie tabel 6.2. Van de overige 24 procent kwam 18 procent van landen binnen de EU, en 6 procent uit landen buiten de EU.
Platformen voor vakantieverblijf hebben het hoogste aandeel aanbieders uit het buitenland; slechts 2 procent van de aanbieders op hun platformen kwam uit Nederland. In de zorg en in de branche ‘sociaal’ komen juist nagenoeg alle aanbieders wel uit Nederland.
Het gemiddeld aantal aanbieders per platform verschilt sterk per branche, zie ook hoofdstuk 2.2. Platformen in de retail en in de branche ‘marktplaatsen’ kennen relatief veel aanbieders. Zij beïnvloeden sterk de verdeling naar regio voor de regel ‘alle branches’. De verdeling naar regio kan ook sterk beïnvloed zijn door een of enkele grote spelers in de markt.
Nederland | Duitsland, België, Luxemburg | Andere EU landen | Landen buiten de EU | Totaal regio's | |
---|---|---|---|---|---|
Alle branches | 76 | 5 | 13 | 6 | 100 |
Arbeid | 38 | 15 | 19 | 28 | 100 |
Digitale diensten | 71 | 18 | 7 | 4 | 100 |
Energie en duurzaamheid | 94 | 3 | 2 | 2 | 100 |
Financieel | 59 | 33 | 8 | 0 | 100 |
Hobby | 91 | 5 | 4 | 1 | 100 |
Horeca | 58 | 41 | 0 | 0 | 100 |
Informatie | 86 | 7 | 5 | 3 | 100 |
Marktplaatsen | 43 | 13 | 43 | 1 | 100 |
Overig | 95 | 3 | 1 | 1 | 100 |
Reclame en marketing | 95 | 5 | 0 | 0 | 100 |
Retail | 99 | 1 | 0 | 0 | 100 |
Sociaal | 100 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Sport en cultuur | 87 | 8 | 4 | 0 | 100 |
Vakantieverblijf | 2 | 4 | 30 | 64 | 100 |
Vastgoed | 95 | 5 | 0 | 0 | 100 |
Vervoer | 93 | 3 | 2 | 2 | 100 |
Zorg | 100 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Meer dan de helft van de afnemers komt uit buitenland
Nederlandse online platformen zijn internationaal gericht: 58 procent van alle afnemers op de online platformen kwam uit het buitenland. 34 procent kwam uit EU-landen, maar ook 24 procent kwam van landen buiten de EU, zie tabel 6.3.
Platformen voor vakantieverblijf hebben het hoogste aandeel afnemers uit het buitenland; slechts 6 procent van de afnemers op hun platformen kwam uit Nederland. In de branches ‘zorg’ en ‘sociaal’ komen juist nagenoeg alle afnemers wel uit Nederland.
Het gemiddeld aantal afnemers per platform verschilt sterk per branche, zie ook hoofdstuk 2.2. Platformen in de retail en platformen voor vakantieverblijven kennen relatief veel afnemers. Deze branches beïnvloeden sterk de verdeling naar regio voor de regel ‘alle branches’. De verdeling naar regio kan ook sterk beïnvloed zijn door een of enkele grote spelers in de markt.
Nederland | Duitsland, België, Luxemburg | Andere EU landen | Landen buiten de EU | Totaal regio's | |
---|---|---|---|---|---|
Alle branches | 42 | 16 | 18 | 24 | 100 |
Arbeid | 79 | 19 | 1 | 1 | 100 |
Digitale diensten | 93 | 5 | 1 | 1 | 100 |
Energie en duurzaamheid | 99 | 0 | 0 | 1 | 100 |
Financieel | 96 | 3 | 1 | 0 | 100 |
Hobby | 95 | 4 | 0 | 0 | 100 |
Horeca | 86 | 13 | 0 | 0 | 100 |
Informatie | 76 | 18 | 4 | 2 | 100 |
Marktplaatsen | 45 | 13 | 41 | 1 | 100 |
Overig | 96 | 2 | 1 | 0 | 100 |
Reclame en marketing | 71 | 8 | 16 | 4 | 100 |
Retail | 85 | 14 | 0 | 0 | 100 |
Sociaal | 100 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Sport en cultuur | 88 | 12 | 0 | 0 | 100 |
Vakantieverblijf | 6 | 20 | 30 | 45 | 100 |
Vastgoed | 93 | 7 | 1 | 0 | 100 |
Vervoer | 96 | 2 | 1 | 1 | 100 |
Zorg | 100 | 0 | 0 | 0 | 100 |