In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer, 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar. In 2017 kwamen 201 inzittenden van een personenauto om het leven, 30 minder dan in 2016. Het is voor het eerst dat er meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets zijn dan in de auto. Verder overleden 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel als gevolg van een verkeersongeluk.
Totaal | Inzittenden personenauto | Fietsers | |
---|---|---|---|
1996 | 1251 | 609 | 239 |
1997 | 1235 | 591 | 264 |
2000 | 1149 | 603 | 212 |
1999 | 1186 | 587 | 227 |
2000 | 1166 | 543 | 233 |
2001 | 1083 | 504 | 225 |
2002 | 1066 | 503 | 195 |
2003 | 1088 | 496 | 219 |
2004 | 881 | 420 | 180 |
2005 | 817 | 356 | 181 |
2006 | 811 | 340 | 216 |
2007 | 791 | 317 | 189 |
2008 | 750 | 317 | 181 |
2009 | 720 | 296 | 185 |
2010 | 640 | 246 | 162 |
2011 | 661 | 231 | 200 |
2012 | 650 | 232 | 200 |
2013 | 570 | 193 | 184 |
2014 | 570 | 187 | 185 |
2015 | 621 | 224 | 185 |
2016 | 629 | 231 | 189 |
2017 | 613 | 201 | 206 |
Meer mannen overleden door fietsongeval
De toename van het aantal fietsslachtoffers is alleen bij mannen opgetreden. Het aantal mannelijke fietsdoden ging van 125 in 2016 naar 148 in 2017. Bij vrouwen is het aantal verkeersdoden op de fiets iets afgenomen, van 64 in 2016 naar 58 in 2017.
omgekomen fietsers (per 100 000 van de bevolking) | fietskilometers per persoon per dag | |
---|---|---|
Jonger dan 12 jaar | 0,18 | 1,77 |
12 tot 18 jaar | 0,24 | 6,37 |
18 tot 25jaar | 0,54 | 2,59 |
25 tot 35 jaar | 0,28 | 2,03 |
35 tot 50 jaar | 0,62 | 2,01 |
50 tot 65 jaar | 0,76 | 2,52 |
65 tot 75 jaar | 2,58 | 2,55 |
75 jaar of ouder | 6,74 | 1,35 |
LET OP: in bovenstaande figuur gaat het om verkeersdoden onder fietsers per 100 duizend inwoners en fietskilometers per persoon per dag.
Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. Ook afgezet tegen de bevolkingsomvang is dit een relatief groot aandeel. Deze groep maakt de minste fietskilometers. 3 procent van de dodelijke fietsslachtoffers was jonger dan 18 jaar. In alle leeftijdsgroepen overleden meer mannen dan vrouwen door een fietsongeval.
Aantal fietsdoden onder mannen op e-bike bijna verdubbeld
In 2017 zijn 57 mensen verongelukt op een e-bike. Dit is ruim een kwart van alle fietsdoden. Het aantal e-bikedoden is 17 hoger dan in 2016. Deze toename is alleen bij mannen opgetreden. Het aantal e-bikeslachtoffers onder mannen ging van 20 in 2016 naar 38 in 2017. Meer dan drie kwart van hen was 65-plusser. In deze groep is het aantal e-bikedoden verdubbeld, van 15 in 2016 naar 31 in 2017.Meeste verongelukte fietsers per fietskilometer in Zeeland
In Noord-Brabant waren in 2017 35 dodelijke slachtoffers van fietsongelukken, het hoogste aantal van alle provincies. Ook in Gelderland waren veel fietsdoden. In Flevoland en Drenthe was het aantal fietsdoden het laagst, maar daar werd ook minder gefietst. Het aantal verongelukte fietsers per fietskilometer was het hoogst in Zeeland en Overijssel en het laagst in Drenthe en Groningen.
omgekomen fietsers (naar ongevalsprovincie) | gereden afstand per mld fietskilometers | |
---|---|---|
Noord-Brabant | 35 | 2,2 |
Gelderland | 33 | 1,9 |
Zuid-Holland | 28 | 2,8 |
Noord-Holland | 26 | 2,6 |
Overijssel | 25 | 1,1 |
Utrecht | 25 | 1,2 |
Limburg | 11 | 0,7 |
Friesland | 8 | 0,5 |
Zeeland | 8 | 0,3 |
Groningen | 3 | 0,5 |
Drenthe | 2 | 0,5 |
Flevoland | 2 | 0,2 |
Daling verkeersdoden onder jongste en oudste autobestuurders
In 2017 overleden 201 inzittenden van een personenauto door een verkeersongeval. Dit is 30 minder dan in 2016. Het aantal verkeersdoden onder autobestuurders daalde van 186 in 2016 naar 163 in 2017. Het aantal verkeersdoden onder autopassagiers daalde van 45 in 2016 naar 38 in 2017.
Het aantal jongeren (18 tot 25 jaar) en ouderen (65 jaar of ouder) onder de slachtoffers is in 2017 lager dan in 2016. Het aantal jongvolwassen slachtoffers (25 tot 35 jaar) is juist toegenomen.
2016 | 2017 | |
---|---|---|
75 jaar of ouder | 29 | 23 |
65 tot 75 jaar | 23 | 10 |
50 tot 65 jaar | 39 | 39 |
35 tot 50 jaar | 32 | 28 |
25 tot 35 jaar | 28 | 37 |
18 tot 25 jaar | 35 | 26 |
Stijging verkeersdoden in Zuid-Holland
In Noord-Brabant vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers: 98. In Zuid-Holland nam het aantal verkeersdoden het sterkst toe. In 2017 vielen daar 97 verkeersdoden, tegen 70 in 2016. Ook in Groningen en Overijssel kwamen meer mensen om in het verkeer dan in 2016. In Flevoland, Drenthe en Zeeland vielen de minste dodelijke verkeersslachtoffers.
2016 | 2017 | |
---|---|---|
Noord-Brabant | 113 | 98 |
Zuid-Holland | 70 | 97 |
Gelderland | 98 | 83 |
Noord-Holland | 86 | 81 |
Overijssel | 59 | 65 |
Limburg | 49 | 46 |
Utrecht | 44 | 40 |
Friesland | 33 | 26 |
Groningen | 15 | 25 |
Drenthe | 29 | 20 |
Zeeland | 22 | 22 |
Flevoland | 11 | 10 |
Bronnen
- StatLine - Doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname
- StatLine - Doden als gevolg van verkeersongeval in Nederland, provincie
- StatLine - Personenmobiliteit in Nederland; persoonskenmerken en vervoerwijzen, regio
- StatLine - Totale reizigerskilometers in Nederland per jaar; vervoerwijzen, regio's
Relevante links
- Tabel - Verkeersdoden 2017