Auteur: Maartje Tummers-van der Aa, Moniek Coumans
Maatschappelijke diensttijd 2021

Technische toelichting

Data 

Voor dit rapport is gebruik gemaakt van gegevens uit het onderzoek Sociale samenhang en welzijn (SSW) 2021. In dit onderzoek is onder meer gevraagd naar de sociale, maatschappelijke en politieke participatie, het vertrouwen in anderen en in instituties van mensen van 15 jaar of ouder. Aan dit onderzoek hebben 6 690 personen meegedaan: 1 040 personen in de leeftijd van 15 tot 28 jaar en 5 650 zijn 28 jaar of ouder.

In 2019 en 2020 zijn ook vragen opgenomen die betrekking hebben op maatschappelijke diensttijd. Daarbij is één vraag terugkerend geweest in elk van de jaren, namelijk de vraag over de bereidheid tot deelname aan MDT. Desalniettemin zijn de resultaten van 2019, 2020 en 2021 niet vergelijkbaar, omdat:

  • De vraagstelling in SSW over bereidheid tot deelname aan MDT in de jaren 2019, 2020 en 2021 niet identiek was. De vraagstelling in 2020 en 2021 (zie kader Inleiding) wijkt af van de vraagstelling in 2019, die als volgt was: ‘Zou u mee willen doen met de maatschappelijke diensttijd?’ met de antwoordopties ‘ja’, ‘nee’ en ‘weet ik niet’. 
  • De vraag over bereidheid tot deelname aan MDT in 2019, 2020 en 2021 is voorgelegd aan afwijkende doelgroepen. In 2019 is de vraag gesteld aan de groep van 15 tot 26 jaar, in 2020 en 2021 aan de 15- tot 28-jarigen.

Persoonskenmerken 

Informatie over herkomst en het gestandaardiseerd besteedbaar huishoudensinkomen (ingedeeld in inkomenskwartielgroepen) is afkomstig uit registers en is aan de enquêtegegevens gekoppeld. Respondenten is gevraagd naar hun geslacht, leeftijd en hoogst voltooide opleidingsniveau. Het hoogst voltooide onderwijsniveau bestaat uit de categorieën ‘basisonderwijs’, ’vmbo, avo onderbouw, mbo1’, ‘mbo2, 3, 4, havo, vwo’, ‘hbo, wo bachelor’ en ‘wo, master, doctor’. 

Analyses

De vraagstellingen zijn geanalyseerd aan de hand van frequentietabellen en bivariate analyses. De resultaten op de vraagstellingen werden vergeleken naar leeftijd, geslacht, onderwijsniveau, migratieachtergrond en inkomenskwartielgroep. Om verschillen tussen deze bevolkingsgroepen vast te kunnen stellen zijn ook meervoudige logistische regressieanalyses toegepast. Daarbij werd gecorrigeerd voor de andere achtergrondkenmerken. 

In de analyses werden de antwoorden van degenen die ervoor kozen om de vraag niet in te vullen – dit was mogelijk bij de vragen over inzet voor de ander/de maatschappij en talentontwikkeling – buiten beschouwing gelaten.