Detailhandel zet 3,5 procent meer om in januari

© Hollandse Hoogte / Merlin Daleman
De detailhandel heeft afgelopen januari 3,5 procent meer omgezet dan in januari 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 22 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in januari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel bijna 5 procent hoger dan in januari 2017.

Omzet detailhandel (koopdaggecorrigeerd) (%-mutatie t.o.v. jaar eerder)
 mutatie
2014 J0,2
2014 F0,6
2014 M0,9
2014 A1,2
2014 M-0,3
2014 J0,4
2014 J-0,5
2014 A1,9
2014 S-1,9
2014 O1,2
2014 N2,2
2014 D0,7
2015 J0,1
2015 F1,3
2015 M0,9
2015 A1
2015 M0,9
2015 J3
2015 J2,1
2015 A0,5
2015 S3,4
2015 O1,2
2015 N0,3
2015 D1,9
2016 J0,8
2016 F0,2
2016 M0,2
2016 A-0,8
2016 M2,3
2016 J0,5
2016 J2,1
2016 A1,1
2016 S0,2
2016 O5,4
2016 N4,4
2016 D2
2017 J5,2
2017 F4,4
2017 M4,8
2017 A4,6
2017 M3,4
2017 J4
2017 J4,2
2017 A4,1
2017 S5,5
2017 O1,3
2017 N5,3
2017 D3,4
2018 J3,5

Omzet non-foodsector ruim 2 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in januari met ruim 2 procent. Het verkoopvolume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ook ruim 2 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de drogisterijen en parfumerieën realiseerden deze maand de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in meubels en huishoudartikelen en de winkels in recreatieartikelen groeide.

De omzet van de winkels in kleding was gelijk aan een jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren zijn 2018 gestart met omzetverlies.

Winkels in voedingsmiddelen zetten 1,5 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 1,5 procent meer omgezet dan in januari 2017. Het verkoopvolume kromp met bijna 1 procent. De omzetgroei is toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Het verkoopvolume was zowel bij de supermarkten als de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Omzet deelbranches detailhandel (koopdaggecorrigeerd) (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder)
 Dec 2017Jan 2018
Food totaal3,71,5
Supermarkten4,52
Speciaalzaken-0,2-1,8
Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim
Non-food totaal1,32,1
Doe-het-zelf, keukens, vloeren4,64,1
Drogisterijen, parfumerieën e.d.4,73,7
Meubels en huishoudartikelen-0,31,6
Recreatie-artikelen-4,30,5
Kleding-1,40
Consumentenelektronica-4,4-1,1
Schoenen en lederwaren3,8-5,8

Online omzet ruim 22 procent hoger

De online omzet lag in januari 22,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 26 procent.

Relevante links