Verkeersmobiliteit van 55-plussers, 2018/2019

Tabellenbijlage

Tabel 1. Beschikbaarheid van personenauto's1) naar geslacht en leeftijd, 2018
Rijbewijs, auto op eigen naamRijbewijs, auto in huishouden Rijbewijs, geen auto in huishoudenGeen rijbewijs
Totaal (% 55-plus)50,821,85,821,6
Man (% 55-plus)70,611,36,211,8
Vrouw (% 55-plus)32,531,65,430,6
35- tot 55-jarigen (%)52,427,86,113,7
55- tot 65-jarigen (%)54,126,86,812,3
65- tot 75-jarigen (%)53,223,55,917,3
75-jarigen of ouder (%)41,310,44,044,3
Bron: ODiN, 2018.
1) Autobeschikbaarheid is een combinatie van autobezit op naam van een persoon of autobezit in het huishouden en rijbewijsbezit van de persoon. 

Tabel 2. Verkeersdeelname 1) naar geslacht en leeftijd, 2018
Verkeersdeelname
Totaal (% 55-plus)74,5
Man (% 55-plus)75,1
Vrouw (% 55-plus)73,9
35- tot 55-jarigen (%)86,3
55- tot 65-jarigen (%)82,4
65- tot 75-jarigen (%)74,9
75-jarigen of ouder (%)59,8
Bron: ODiN, 2018.
1) Verkeersdeelname: Het percentage personen dat minimaal 1 maal per dag aan het verkeer deelneemt.

Tabel 3. Frequentie van voertuiggebruik door 55-plussers naar geslacht, 2018
Totaal (% 55-plus)man (% 55-plus)vrouw (% 55-plus)
Autobestuurder Totaal100100100
Autobestuurder(Bijna) Nooit 26,814,538,2
AutobestuurderEnkele keren per jaar2,72,23,2
AutobestuurderEnkele keren per maand9,48,89,9
AutobestuurderEnkele keren per week33,737,430,4
Autobestuurder(Vrijwel) Dagelijks27,337,118,3
AutopassagierTotaal100100100
Autopassagier(Bijna) Nooit 23,433,514,1
AutopassagierEnkele keren per jaar21,427,815,6
AutopassagierEnkele keren per maand26,323,828,6
AutopassagierEnkele keren per week25,312,836,9
Autopassagier(Vrijwel) Dagelijks3,52,14,8
Gewone fiets Totaal100100100
Gewone fiets(Bijna) Nooit 42,336,148,2
Gewone fietsEnkele keren per jaar6,78,05,6
Gewone fietsEnkele keren per maand8,710,86,6
Gewone fietsEnkele keren per week18,921,416,5
Gewone fiets(Vrijwel) Dagelijks23,423,723,1
Elektrische fietsTotaal100100100
Elektrische fiets(Bijna) Nooit 66,366,466,1
Elektrische fietsEnkele keren per jaar3,13,32,9
Elektrische fietsEnkele keren per maand6,36,85,8
Elektrische fietsEnkele keren per week12,913,012,7
Elektrische fiets(Vrijwel) Dagelijks11,510,412,5
Snor- en bromfietsTotaal100100100
Snor- en bromfiets(Bijna) Nooit 95,293,197,2
Snor- en bromfietsEnkele keren per jaar1,31,90,7
Snor- en bromfietsEnkele keren per maand1,32,10,6
Snor- en bromfietsEnkele keren per week1,31,80,8
Snor- en bromfiets(Vrijwel) Dagelijks0,91,10,7
TreinTotaal100100100
Trein(Bijna) Nooit 54,255,752,8
TreinEnkele keren per jaar33,331,435,1
TreinEnkele keren per maand8,58,09,0
TreinEnkele keren per week2,63,02,3
Trein(Vrijwel) Dagelijks1,31,90,8
Bus, tram of metroTotaal100100100
Bus, tram of metro(Bijna) Nooit 54,556,652,5
Bus, tram of metroEnkele keren per jaar25,324,925,6
Bus, tram of metroEnkele keren per maand12,711,413,9
Bus, tram of metroEnkele keren per week5,65,26,1
Bus, tram of metro(Vrijwel) Dagelijks1,91,91,9
Bron: ODiN, 2018.

Tabel 4. Frequentie van voertuiggebruik naar leeftijd, 2018
35-tot 55 jarigen (%)55- tot 65-jarigen (%)65- tot 75-jarigen (%)75-jarigen of ouder (%)
Autobestuurder Totaal100100100100
Autobestuurder(Bijna) Nooit 14,217,723,647,6
AutobestuurderEnkele keren per jaar2,73,22,81,9
AutobestuurderEnkele keren per maand8,59,311,17,1
AutobestuurderEnkele keren per week25,231,039,829,7
Autobestuurder(Vrijwel) Dagelijks49,438,722,713,8
AutopassagierTotaal100100100100
Autopassagier(Bijna) Nooit 13,519,625,726,9
AutopassagierEnkele keren per jaar20,921,920,721,7
AutopassagierEnkele keren per maand34,429,823,424,4
AutopassagierEnkele keren per week27,325,426,223,8
Autopassagier(Vrijwel) Dagelijks3,83,24,03,2
Gewone fiets Totaal100100100100
Gewone fiets(Bijna) Nooit 19,231,740,564,1
Gewone fietsEnkele keren per jaar10,08,96,23,7
Gewone fietsEnkele keren per maand15,611,97,44,7
Gewone fietsEnkele keren per week26,121,819,313,0
Gewone fiets(Vrijwel) Dagelijks29,125,826,614,5
Elektrische fietsTotaal100100100100
Elektrische fiets(Bijna) Nooit 84,070,259,968,4
Elektrische fietsEnkele keren per jaar2,63,23,42,6
Elektrische fietsEnkele keren per maand3,26,36,85,5
Elektrische fietsEnkele keren per week5,410,415,613,2
Elektrische fiets(Vrijwel) Dagelijks4,89,914,210,3
Snor- en bromfietsTotaal100100100100
Snor- en bromfiets(Bijna) Nooit 91,393,595,897,6
Snor- en bromfietsEnkele keren per jaar3,11,91,10,5
Snor- en bromfietsEnkele keren per maand2,01,91,00,7
Snor- en bromfietsEnkele keren per week1,71,51,40,7
Snor- en bromfiets(Vrijwel) Dagelijks1,91,20,80,5
TreinTotaal100100100100
Trein(Bijna) Nooit 45,848,851,068,4
TreinEnkele keren per jaar38,137,235,523,3
TreinEnkele keren per maand9,08,010,95,8
TreinEnkele keren per week3,83,52,11,9
Trein(Vrijwel) Dagelijks3,32,40,50,6
Bus, tram of metroTotaal100100100100
Bus, tram of metro(Bijna) Nooit 48,952,552,161,6
Bus, tram of metroEnkele keren per jaar29,828,625,418,9
Bus, tram of metroEnkele keren per maand12,311,414,911,7
Bus, tram of metroEnkele keren per week5,75,06,06,3
Bus, tram of metro(Vrijwel) Dagelijks3,32,51,51,5
Bron: ODiN, 2018.

Tabel 5a. Frequentie voertuiggebruik (overige vervoermiddelen) naar geslacht en leeftijd, 2019
Totaal ManVrouw55- tot 65-jarigen65- tot 75-jarigen75-jarigen of ouder
(% 55-plus)(% 55-plus)(% 55-plus) (%) (%) (%)
Te voetTotaal100100100100100100
Te voetNooit6,25,47,03,84,413,1
Te voetMinder dan een keer per maand3,43,23,63,23,04,3
Te voetEen of enkele keren per maand5,75,95,56,74,85,2
Te voetEen of enkele keren per week35,735,236,235,333,639,2
Te voetDagelijks49,050,447,750,954,138,2
MotorTotaal100100100100100100
MotorNooit95,992,699,092,697,899,2
MotorMinder dan een keer per maand1,42,40,52,30,90,5
MotorEen of enkele keren per maand1,83,40,43,41,00,2
MotorEen of enkele keren per week0,71,30,11,30,30,1
MotorDagelijks0,20,30,00,30,10,0
ScootmobielTotaal100100100100100100
ScootmobielNooit97,297,896,798,297,695,0
ScootmobielMinder dan een keer per maand0,30,30,30,10,20,7
ScootmobielEen of enkele keren per maand0,30,20,40,10,20,8
ScootmobielEen of enkele keren per week1,30,81,80,71,22,5
ScootmobielDagelijks0,90,90,90,80,81,1
Speciaal vervoer 1)Totaal100100100100100100
Speciaal vervoer 1)Nooit92,295,988,996,994,980,0
Speciaal vervoer 1)Minder dan een keer per maand3,31,94,51,12,18,8
Speciaal vervoer 1)Een of enkele keren per maand3,11,54,61,52,07,7
Speciaal vervoer 1)Een of enkele keren per week1,40,72,00,51,03,5
Speciaal vervoer 1)Dagelijks0,00,00,00,00,10,0
TaxiTotaal100100100100100100
TaxiNooit86,184,088,082,987,889,4
TaxiMinder dan een keer per maand12,113,810,515,111,08,3
TaxiEen of enkele keren per maand1,41,61,21,50,92,0
TaxiEen of enkele keren per week0,40,40,30,50,20,3
TaxiDagelijks0,00,00,00,00,10,0
Bron: Belevingen, 2019.
1) Speciaal vervoer voor zieken, gehandicapten en ouderen.

Tabel 5b. Frequentie voertuiggebruik (overige vervoermiddelen) naar ervaren gezondheid, 2019
(zeer) Slecht Redelijk Goed Zeer goed
(% 55-plus)(% 55-plus)(% 55-plus)(% 55-plus)
Te voetTotaal 100100100100
Te voetNooit21,38,83,22,7
Te voetMinder dan een keer per maand7,14,92,31,9
Te voetEen of enkele keren per maand6,47,84,73,9
Te voetEen of enkele keren per week37,937,834,931,7
Te voetDagelijks27,340,754,959,8
MotorTotaal 100100100100
MotorNooit97,796,695,893,4
MotorMinder dan een keer per maand1,11,71,31,3
MotorEen of enkele keren per maand0,61,41,93,7
MotorEen of enkele keren per week0,60,20,81,3
MotorDagelijks0,00,10,20,2
ScootmobielTotaal 100100100100
ScootmobielNooit82,396,699,399,7
ScootmobielMinder dan een keer per maand2,70,20,10,0
ScootmobielEen of enkele keren per maand0,30,60,20,0
ScootmobielEen of enkele keren per week7,91,90,20,3
ScootmobielDagelijks6,80,70,30,0
Speciaal vervoer 1)Totaal 100100100100
Speciaal vervoer 1)Nooit79,986,896,098,4
Speciaal vervoer 1)Minder dan een keer per maand8,65,02,00,6
Speciaal vervoer 1)Een of enkele keren per maand6,45,61,61,0
Speciaal vervoer 1)Een of enkele keren per week5,12,60,40,0
Speciaal vervoer 1)Dagelijks0,00,10,00,0
TaxiTotaal 100100100100
TaxiNooit82,587,586,384,0
TaxiMinder dan een keer per maand14,010,012,415,0
TaxiEen of enkele keren per maand2,11,91,10,8
TaxiEen of enkele keren per week1,40,50,20,2
TaxiDagelijks0,00,10,00,0

Bron: Belevingen, 2019.
1) Speciaal vervoer voor zieken, gehandicapten en ouderen.


Tabel 6a. Frequentie voertuiggebruik (overige vervoermiddelen) naar welvaart huishouden, 2019
1e kwartiel 1)2e kwartiel 3e kwartiel 4e kwartiel 1)
(% 55-plus)(% 55-plus)(% 55-plus) (% 55-plus)
Te voetTotaal 100100100100
Te voetNooit9,69,46,32,6
Te voetMinder dan een keer per maand3,83,53,23,2
Te voetEen of enkele keren per maand4,35,45,86,5
Te voetEen of enkele keren per week39,634,934,935,1
Te voetDagelijks42,746,849,852,7
MotorTotaal 100100100100
MotorNooit98,497,495,694,0
MotorMinder dan een keer per maand1,01,11,22,0
MotorEen of enkele keren per maand0,40,71,93,1
MotorEen of enkele keren per week0,20,51,10,7
MotorDagelijks0,00,20,20,1
ScootmobielTotaal 100100100100
ScootmobielNooit93,495,398,199,7
ScootmobielMinder dan een keer per maand0,30,60,20,1
ScootmobielEen of enkele keren per maand0,50,50,30,1
ScootmobielEen of enkele keren per week3,61,91,10,0
ScootmobielDagelijks2,31,70,30,1
Speciaal vervoer2)Totaal 100100100100
Speciaal vervoer2))Nooit79,689,895,897,3
Speciaal vervoer2)Minder dan een keer per maand5,74,82,21,8
Speciaal vervoer2)Een of enkele keren per maand9,24,11,60,7
Speciaal vervoer2)Een of enkele keren per week5,51,20,30,2
Speciaal vervoer2)Dagelijks0,00,00,10,0
TaxiTotaal 100100100100
TaxiNooit88,291,789,579,3
TaxiMinder dan een keer per maand8,66,49,619,0
TaxiEen of enkele keren per maand2,11,40,71,5
TaxiEen of enkele keren per week1,00,40,10,2
TaxiDagelijks0,00,00,10,0
Bron: Belevingen, 2019.
1) Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1e kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep.
2) Speciaal vervoer voor zieken, gehandicapten en ouderen.

Tabel 6b. Frequentie van voertuiggebruik (overige vervoermiddelen) naar stedelijkheid buurt, 2019
Zeer sterk stedelijkZeer stedelijk Matig stedelijkWeinig stedelijkNiet stedelijk
(% 55-plus) (% 55-plus) (% 55-plus) (% 55-plus) (% 55-plus)
Te voetTotaal100100100100100
Te voetNooit5,06,45,05,99,0
Te voetMinder dan een keer per maand2,63,33,83,24,3
Te voetEen of enkele keren per maand4,05,76,76,55,5
Te voetEen of enkele keren per week31,736,337,435,936,9
Te voetDagelijks56,848,447,148,544,3
MotorTotaal100100100100100
MotorNooit97,397,396,795,192,3
MotorMinder dan een keer per maand0,91,10,81,82,7
MotorEen of enkele keren per maand1,31,31,42,33,4
MotorEen of enkele keren per week0,30,40,70,81,4
MotorDagelijks0,20,00,40,00,3
ScootmobielTotaal100100100100100
ScootmobielNooit96,897,596,697,797,6
ScootmobielMinder dan een keer per maand0,50,10,40,20,4
ScootmobielEen of enkele keren per maand0,30,10,50,50,2
ScootmobielEen of enkele keren per week1,81,70,90,81,1
ScootmobielDagelijks0,70,61,60,90,8
Speciaal vervoer1)Totaal100100100100100
Speciaal vervoer1)Nooit87,792,092,694,795,0
Speciaal vervoer1)Minder dan een keer per maand4,82,83,82,52,3
Speciaal vervoer1)Een of enkele keren per maand5,03,72,32,02,0
Speciaal vervoer1)Een of enkele keren per week2,51,51,30,70,7
Speciaal vervoer1)Dagelijks0,00,00,00,10,0
TaxiTotaal100100100100100
TaxiNooit78,686,187,090,888,6
TaxiMinder dan een keer per maand17,512,411,58,510,1
TaxiEen of enkele keren per maand3,01,31,00,61,0
TaxiEen of enkele keren per week0,90,20,50,00,3
TaxiDagelijks0,00,00,00,10,0

Bron: Belevingen, 2019.
1) Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep.
2) Speciaal vervoer voor zieken, gehandicapten en ouderen.

 


Tabel 7. Tevredenheid met eigen mobiliteit van 55-plussers naar achtergrondkenmerken, 2019
Rapportcijfer (gemiddeld) % Voldoende (6 t/m 10)
Totaal8,391,7
Man8,593,8
Vrouw8,189,7
55- tot 65-jarigen8,793,8
65- tot 75-jarigen8,493,7
75-jarigen of ouder7,484,9
Ervaren gezondheid: (zeer) Slecht5,758,1
Ervaren gezondheid: Redelijk7,688,4
Ervaren gezondheid: Goed8,896,9
Ervaren gezondheid: Zeer goed9,699,2
Welvaart huishouden1): 1e Kwartiel7,586,2
Welvaart huishouden1): 2e Kwartiel8,088,5
Welvaart huishouden1): 3e Kwartiel8,493,0
Welvaart huishouden1): 4e Kwartiel8,895,3
Stedelijkheid buurt: Zeer sterk 8,089,6
Stedelijkheid buurt: Sterk8,391,8
Stedelijkheid buurt: Matig 8,391,3
Stedelijkheid buurt: Weinig 8,493,0
Stedelijkheid buurt: Niet 8,593,2
Bron: Belevingen, 2019.
1) Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep

Tabel 8a. Zelfstandig kunnen bereiken1) van de supermarkt, apotheek, huisarts, ziekenhuis en pinautomaat naar achtergrondkenmerken, 2019
Supermarkt (% 55-plus)Apotheek (% 55-plus)Huisarts (% 55-plus)Ziekenhuis (% 55-plus)Pinautomaat (% 55-plus)
Totaal96,095,595,189,695,4
Man98,198,398,095,497,8
Vrouw94,192,992,584,293,2
55- tot 65-jarigen98,898,998,495,899,0
65- tot 75-jarigen98,097,297,492,897,1
75-jarigen of ouder88,186,885,873,686,2
Ervaren gezondheid: (zeer) Slecht79,177,975,365,279,0
Ervaren gezondheid: Redelijk94,593,192,784,493,3
Ervaren gezondheid: Goed98,798,798,795,098,2
Ervaren gezondheid: Zeer goed99,599,899,496,498,8
Welvaart huishouden 2): 1e Kwartiel91,190,089,277,889,0
Welvaart huishouden 2): 2e Kwartiel94,093,292,684,393,0
Welvaart huishouden2): 3e Kwartiel97,397,196,692,397,3
Welvaart huishouden2): 4e Kwartiel98,898,598,596,498,5
Stedelijkheid buurt: Zeer sterk 95,894,593,289,094,6
Stedelijkheid buurt: Sterk 96,195,995,489,895,2
Stedelijkheid buurt: Matig 96,395,395,689,195,8
Stedelijkheid buurt: Weinig 95,795,695,489,795,7
Stedelijkheid buurt: Niet 96,796,896,590,796,5
Bron: Belevingen, 2019.
1) Het gaat hier om een selectie van personen die naar de betreffende plek wil of moet. Degenen die ergens niet naartoe hoeven, zijn buiten beschouwing gelaten bij deze percentering.
2) Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep.

Tabel 8b. Zelfstandig kunnen bereiken1) van het treinstation en de bus-, tram- of metrohalte naar achtergrondkenmerken, 2019
Treinstation (% 55-plus)Bus-, tram- of metrohalte (% 55-plus)
Totaal91,092,9
Man95,296,4
Vrouw87,189,7
55- tot 65-jarigen96,497,8
65- tot 75-jarigen93,394,5
75-jarigen of ouder74,179,1
Ervaren gezondheid: (zeer) Slecht57,566,8
Ervaren gezondheid: Redelijk85,988,4
Ervaren gezondheid: Goed96,097,4
Ervaren gezondheid: Zeer goed98,098,6
Welvaart huishouden 2): 1e Kwartiel78,482,5
Welvaart huishouden 2): 2e Kwartiel85,889,5
Welvaart huishouden 2): 3e Kwartiel93,594,1
Welvaart huishouden 2): 4e Kwartiel96,497,9
Stedelijkheid buurt: Zeer sterk 92,993,9
Stedelijkheid buurt: Sterk 90,293,0
Stedelijkheid buurt: Matig 91,092,3
Stedelijkheid buurt: Weinig 90,592,2
Stedelijkheid buurt: Niet 91,293,6
Bron: Belevingen, 2019.
1) Het gaat hier om een selectie van personen die naar de betreffende plek wil of moet. Degenen die ergens niet naartoe hoeven, zijn buiten beschouwing gelaten bij deze percentering. 
2) Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep.

Tabel 8c. Zelfstandig kunnen bereiken 1) van sport- en hobbyverenigingen, cafés of restaurants, familie of vrienden naar achtergrondkenmerken, 2019
Sportvereniging (% 55-plus)Hobbyvereniging (% 55-plus)Café of restaurant (% 55-plus)Familie en vrienden (% 55-plus)
Totaal91,990,793,591,0
Man94,794,296,095,9
Vrouw89,187,491,186,5
55- tot 65-jarigen96,896,597,896,9
65- tot 75-jarigen94,092,494,994,0
75-jarigen of ouder73,574,882,076,0
Ervaren gezondheid: (zeer) Slecht59,958,471,561,3
Ervaren gezondheid: Redelijk86,084,088,487,2
Ervaren gezondheid: Goed96,095,997,695,9
Ervaren gezondheid: Zeer goed98,497,198,698,2
Welvaart huishouden2): 1e Kwartiel77,776,183,581,2
Welvaart huishouden2): 2e Kwartiel85,883,788,786,9
Welvaart huishouden2): 3e Kwartiel94,893,795,893,2
Welvaart huishouden2): 4e Kwartiel96,896,898,096,5
Stedelijkheid buurt: Zeer sterk 92,389,293,289,6
Stedelijkheid buurt: Sterk 91,689,494,489,5
Stedelijkheid buurt: Matig 90,890,492,591,9
Stedelijkheid buurt: Weinig 91,191,593,591,7
Stedelijkheid buurt: Niet 94,393,994,293,6
Bron: Belevingen, 2019.
1) Het gaat hier om een selectie van personen die naar de betreffende plek wil of moet. Degenen die ergens niet naartoe hoeven, zijn buiten beschouwing gelaten bij deze percentering. 
2) Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep.

Tabel 9. Hoe vaak ontvangen 55-plussers die zelf niet naar voorzieningen of familie of vrienden kunnen hulp van bekenden om hier naartoe te gaan naar achtergrondkenmerken, 2019 1)
Bereiken voorzieningenBereiken voorzieningenBereiken voorzieningenBezoek familie of vriendenBezoek familie of vriendenBezoek familie of vrienden
nooit (% 55-plus) 3)soms (% 55-plus)vaak (% 55-plus)nooit (% 55-plus)soms (% 55-plus)vaak (% 55-plus)
Totaal21,936,841,322,538,938,6
Man37,131,131,8---
Vrouw16,438,844,719,938,841,3
55- tot 65-jarigen30,529,939,6---
65- tot 75-jarigen22,937,639,6---
75-jarigen of ouder18,438,942,722,141,336,6
Ervaren gezondheid: (zeer) Slecht20,435,743,930,644,025,4
Ervaren gezondheid: Redelijk18,238,942,917,641,341,1
Ervaren gezondheid: Goed27,833,438,8---
Ervaren gezondheid: Zeer goed------
Welvaart huishouden 2): 1e Kwartiel21,033,545,531,140,328,6
Welvaart huishouden 2): 2e Kwartiel23,636,240,224,334,641,1
Welvaart huishouden 2): 3e Kwartiel18,943,237,9---
Welvaart huishouden 2): 4e Kwartiel------
Stedelijkheid buurt: Zeer sterk 20,235,844,0---
Stedelijkheid buurt: Sterk21,837,340,928,937,533,6
Stedelijkheid buurt: Matig19,644,036,4---
Stedelijkheid buurt: Weinig ------
Stedelijkheid buurt: Niet------

Bron: Belevingen, 2019.
1) Als er minder dan 100 waarnemingen zijn, worden de cijfers niet gerapporteerd en staat er '.'.
2)
Welvaart huishouden is de combinatie van gestandaardiseerd huishoudensinkomen en vermogen. Het 1e kwartiel is de laagste inkomensgroep, het 4e kwartiel is de hoogste inkomensgroep.
3) Van de groep die aangeeft nooit hulp te ontvangen van bekenden om naar voorzieningen te gaan, is niet bekend hoe en of zij voorzieningen bereiken als zij er naartoe moeten.