SDG 4 Kwaliteitsonderwijs

SDG 4 gaat over de zorg dat mensen de kennis en vaardigheden hebben om te kunnen werken en om mee te kunnen doen in de maatschappij. Goed en toegankelijk onderwijs is voor iedereen belangrijk, in alle leeftijden en alle levensfasen, van de voorbereiding op onderwijs en basisschool tot ‘leven lang ontwikkelen’.

  • De oplopende vacaturegraad in het onderwijs wijst op krapte.
  • Vergeleken met de andere EU-landen stoppen in Nederland relatief weinig leerlingen voortijdig met hun opleiding.
  • Nederland heeft het hoogste aandeel inwoners van de EU-27 met ten minste een basisniveau aan digitale vaardigheden.

Het dashboard en de indicatoren

SDG 4 Kwaliteitsonderwijs

Middelen en mogelijkheden

4,9%
van het bruto binnenlands product in 2023
11e
van 27
in EU
in 2022
Overheidsuitgaven aan onderwijs
17
vacatures per 1 000 banen op 31 december in 2024
De langjarige trend is stijgend (daling brede welvaart)
20e
van 26
in EU
in 2023
Vacaturegraad in het onderwijs
49,9
gewerkte uren per inwoner in 2024
De langjarige trend is stijgend (stijging brede welvaart)
15e
van 26
in EU
in 2023
Gewerkte uren in het onderwijs

Gebruik

93,8%
van de kinderen van 4 jaar tot de leerplichtige leeftijd participeert in vroegschoolse educatie in 2022
18e
van 26
in EU
in 2022
Participatie in voorschoolse educatie
7,0%
van de bevolking van 18-24 jaar in 2024
6e
van 27
in EU
in 2023
Voortijdige schoolverlaters
23,2%
van de bevolking van 25-74 jaar volgde onderwijs in de afgelopen 4 weken in 2023
3e
van 27
in EU
in 2023
Leven lang ontwikkelen

Uitkomsten

36,7%
van de 15 t/m 74-jarigen heeft als behaald onderwijsniveau havo, vwo of mbo-2-4 in 2024
De langjarige trend is dalend (daling brede welvaart)
21e
van 27
in EU
in 2023
Behaald onderwijsniveau: havo, vwo, mbo-2-4
37,0%
van de 15 t/m 74-jarigen heeft als behaald onderwijsniveau hbo of wo in 2024
De langjarige trend is stijgend (stijging brede welvaart)
7e
van 27
in EU
in 2023
Behaald onderwijsniveau: hbo, wo
493
gemiddelde PISA-score van 15-jarigen in 2022
2e
van 26
in EU
in 2022
Rekenvaardigheden leerlingen B)
459
gemiddelde PISA-score van 15-jarigen in 2022
20e
van 26
in EU
in 2022
Leesvaardigheden leerlingen B)
82,7%
van de bevolking (16-74) heeft ten minste digitale vaardigheden op basisniveau in 2023
1e
van 27
in EU
in 2023
Digitale vaardigheden B)

Beleving

84,1%
van de bevolking van 18+ dat tevreden is in 2024
De langjarige trend is stijgend (stijging brede welvaart)
14e
van 27
in EU
in 2017
Tevredenheid met opleidingskansen
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
Thema Indicator Waarde Trend Positie in EU Positie op EU-ranglijst
Middelen en mogelijkheden Overheidsuitgaven aan onderwijs 4,9% van het bruto binnenlands product in 2023 11e van 27 in 2022 midden van de ranglijst
Middelen en mogelijkheden Vacaturegraad in het onderwijs 17 vacatures per 1 000 banen op 31 december in 2024 stijgend (daling brede welvaart) 20e van 26 in 2023 onderste kwart van de ranglijst
Middelen en mogelijkheden Gewerkte uren in het onderwijs 49,9 gewerkte uren per inwoner in 2024 stijgend (stijging brede welvaart) 15e van 26 in 2023 midden van de ranglijst
Gebruik Participatie in voorschoolse educatie 93,8% van de kinderen van 4 jaar tot de leerplichtige leeftijd participeert in vroegschoolse educatie in 2022 18e van 26 in 2022 midden van de ranglijst
Gebruik Voortijdige schoolverlaters 7,0% van de bevolking van 18-24 jaar in 2024 6e van 27 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst
Gebruik Leven lang ontwikkelen 23,2% van de bevolking van 25-74 jaar volgde onderwijs in de afgelopen 4 weken in 2023 3e van 27 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst
Uitkomsten Behaald onderwijsniveau: havo, vwo, mbo-2-4 36,7% van de 15 t/m 74-jarigen heeft als behaald onderwijsniveau havo, vwo of mbo-2-4 in 2024 dalend (daling brede welvaart) 21e van 27 in 2023 onderste kwart van de ranglijst
Uitkomsten Behaald onderwijsniveau: hbo, wo 37,0% van de 15 t/m 74-jarigen heeft als behaald onderwijsniveau hbo of wo in 2024 stijgend (stijging brede welvaart) 7e van 27 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst
Uitkomsten Rekenvaardigheden leerlingen B) 493 gemiddelde PISA-score van 15-jarigen in 2022 2e van 26 in 2022 bovenste kwart van de ranglijst
Uitkomsten Leesvaardigheden leerlingen B) 459 gemiddelde PISA-score van 15-jarigen in 2022 20e van 26 in 2022 onderste kwart van de ranglijst
Uitkomsten Digitale vaardigheden B) 82,7% van de bevolking (16-74) heeft ten minste digitale vaardigheden op basisniveau in 2023 1e van 27 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst
Beleving Tevredenheid met opleidingskansen 84,1% van de bevolking van 18+ dat tevreden is in 2024 stijgend (stijging brede welvaart) 14e van 27 in 2017 midden van de ranglijst
 

Uitleg dashboard, kleuren en noten

Onderwijs is noodzakelijk voor de brede welvaart van de huidige inwoners van Nederland en voor de volgende generatie. Passende en toegankelijke scholing is van belang, van kinderopvang en basisonderwijs tot beroeps- en hoger onderwijs en ‘leven lang ontwikkelen’. Onderwijs in de context van deze SDG betreft dan ook zowel het initiële onderwijs als het verder ontwikkelen door trainingen of cursussen.

Middelen en mogelijkheden betreffen investeringen in onderwijs en de infrastructuur, menskracht en betaalbaarheid van onderwijs. In 2023 gaf de overheid 4,9 procent van het bruto binnenlands product uit aan onderwijs. Vergeleken met andere landen binnen de EU is dit aandeel niet groot maar ook niet klein. Menskracht is nodig voor het geven van onderwijs en het overdragen van kennis. Vanuit dat oogpunt is de toename van het aantal gewerkte uren in het onderwijs positief. In 2024 lag dit op gemiddeld 49,9 uur per inwoner, aan het begin van de trendperiode (2017) was dit 43,8 uur. De oplopende vacaturegraad in het onderwijs wijst echter op personele krapte. Sinds 2014 nam de vacaturegraad in het onderwijs vrijwel voortdurend, toe tot 21 vacatures per duizend banen in 2023. Nederland hoorde in 2023 ook bij de groep landen met de meeste vacatures in het onderwijs per duizend banen van de EU. In 2024 nam de vacaturegraad af, tot 17 vacatures per duizend banen.

Gebruik heeft betrekking op voorbereiding op het onderwijs en de deelname aan het onderwijs. Bijna 94 procent van de kinderen in de leeftijdsgroep vanaf vier jaar tot het begin van de leerplicht (met ingang van de vijfde verjaardag), nam in 2022 al deel aan onderwijs. Het aandeel is afgenomen vergeleken met 2021. Toen nam bijna 97 procent van deze kinderen deel aan het onderwijs. Vergeleken met de andere EU-landen stoppen in Nederland weinig leerlingen voortijdig met hun opleiding. Jongeren van 18 tot 25 jaar die het onderwijs zonder startkwalificatie verlaten worden gerekend tot de groep voortijdige schoolverlaters. Het aandeel voortijdige schoolverlaters daalde tussen 2013 en 2021 tot 5,2 procent. In de jaren daarna steeg het percentage echter, naar 7 procent in 2024. Ook het percentage van de volwassen bevolking (van 25 tot 75 jaar), dat een opleiding of cursus volgt (‘leven lang ontwikkelen’) is relatief hoog. In 2023 ging het om 23,2 procent van de volwassen bevolking. Het aandeel van de volwassen bevolking dat onderwijs heeft gevolgd in de afgelopen 4 weken is stabiel.

Uitkomsten betreffen het behaalde onderwijsniveau en het niveau van specifieke vaardigheden. Om goed mee te komen in de maatschappij is een startkwalificatie belangrijk. Ongeveer een kwart van de bevolking van 15 tot 75 jaar heeft geen startkwalificatie. In een hoogwaardige kenniseconomie zijn mensen nodig met allerlei soorten kennis en vaardigheden. Het gaat hier om de balans. Het aandeel van de bevolking van 15 tot 75 jaar met een hbo- of wo-diploma nam toe, tot 37 procent in 2024. Dit aandeel is groot vergeleken met andere Europese landen. De groep met als behaald onderwijsniveau havo, vwo of mbo-2-4 nam af tot 36,7 procent van de 15- tot 75-jarigen in 2024. Vergeleken met andere EU-landen is dit aandeel klein.

De meest recente cijfers die een beeld geven over de ontwikkeling van reken- en leesvaardigheden van 15-jarigen komen uit het PISA-onderzoek. Iedere vier jaar wordt hier onderzoek naar gedaan in de OESO-landen. Niet eerder daalden de rekenvaardigheden in Nederland zo sterk als tussen 2018 en 2022. Omdat ook in andere EU-landen de rekenprestaties van 15-jarigen afnamen, scoren Nederlandse leerlingen nog steeds hoger dan veel van hun leeftijdsgenoten. De scores op leesvaardigheid daalden al sinds 2012 en zijn verder afgenomen in 2022. Nederlandse leerlingen behoren bij leesvaardigheden tot de onderste groep van de EU.

Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker om maatschappelijk en economisch te kunnen participeren. Voor jongere generaties zijn digitale vaardigheden onderdeel geweest van het onderwijs. Ouderen hebben digitale vaardigheden vooral ontwikkeld en onderhouden door zelf te leren. In Nederland hebben relatief veel mensen de mogelijkheden benut om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Bijna 83 procent van de inwoners in de leeftijd van 16 tot 75 jaar heeft ten minste digitale vaardigheden op basisniveau. Op dit punt ging Nederland in 2023 aan kop in de EU.

Beleving heeft betrekking op hoe mensen onderwijs en opleidingskansen ervaren. Het aandeel van de volwassen bevolking dat tevreden is met de opleidingskansen nam toe tot 84,1 procent in 2024. Vergeleken met andere Europese landen is dit gemiddeld.

Relevante links