Kwaliteitsverklaring

Deel van het pand van het CBS in Leidschenveen, met zicht op de werkruimtes van de directie Communicatie en Nieuws

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is hét statistiekbureau van Nederland. Wij maken betrouwbare cijfers en statistieken over wat er in Nederland gebeurt. Kwaliteit is daarbij van cruciaal belang. Daarom is kwaliteitsmanagement structureel verankerd binnen onze organisatie, zodat de kwaliteit van alle processen, producten en diensten van het CBS wordt gegarandeerd.

Visie op kwaliteit

Het kwaliteitsbeleid van het CBS richt zich specifiek op de volgende (organisatiebrede) doelstellingen:

Bescherming persoonsgegevens - Het CBS waarborgt de bescherming van persoonsgegevens, hanteert hoge normen voor informatiebeveiliging en gebruikt gegevens uitsluitend voor statistische doeleinden.

Reductie lasten - De organisatie minimaliseert de lasten van respondenten door zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande administratieve bronnen en onderhoudt goede relaties met dataleveranciers en belanghebbenden.
Goede dienstverlening en kosteneffectiviteit - Het CBS streeft naar een efficiënte en transparante organisatie waarin goede dienstverlening en kosteneffectiviteit centraal staan.

Statistische excellentie - Het CBS ontwikkelt, produceert en verspreidt statistieken volgens de beste internationale normen en passende procedures. Die worden op een goede en transparante manier gedocumenteerd.

Maatschappelijke waarde en vertrouwen - Het CBS maakt statistiek op basis van de behoeften van de gebruikers en zorgt voor tijdige publicatie en beschikbaarheid. Door openheid, transparantie en interactie met onze gebruikers versterken wij het vertrouwen in cijfers én in het CBS als publieke onderzoeksinstelling.

Sterke organisatie en goed werkgeverschap - Het CBS streeft naar een werkomgeving waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen, samenwerking centraal staat, en processen professioneel worden ingericht en beheerd.

Erkende kwaliteitskaders

Om de kwaliteit in al onze processen, producten en diensten te borgen, en daarmee een bijdrage te leveren aan het realiseren van deze doelstellingen, maakt het CBS gebruik van erkende kwaliteitskaders. Het internationale kwaliteitsmanagementsysteem ISO 9001 biedt een structuur voor procesbeheersing, risico gebaseerd denken en continue verbetering.

Dit wordt aangevuld met kaders die specifiek zijn voor statistiek: het Kader voor Kwaliteitsborging van het Europees Statistisch Systeem en de Praktijkcode voor Europese Statistieken, een zelfregulerend instrument voor kwaliteitsborging bij de productie van officiële statistieken binnen het Europees Statistisch Systeem (ESS).

Lerende organisatie

Onze organisatie is een lerende organisatie die de waarde van externe feedback hoog in het vaandel draagt. Jaarlijks ondergaan wij een ISO 9001-audit en elke vijf jaar laten wij een peer review uitvoeren. De bevindingen worden zorgvuldig opgevolgd, waardoor we continue verbetering waarborgen en onszelf blijven ontwikkelen. De volledige aanbevelingen en observaties van het peer review team zijn beschikbaar in het gepubliceerde rapport. Hoe opvolging is gegeven door het CBS aan deze aanbevelingen is te lezen in het Improvement Action plan.

Continu proces

Kwaliteit is voor het CBS een continu proces waar iedereen binnen onze organisatie een actieve bijdrage aan levert. Het kwaliteitsbeleid is er om organisatiebreed op een eenduidige en samenhangende manier te werken. Hierdoor borgen en verbeteren we continu de kwaliteit in alle processen, producten en diensten van het CBS. Het kwaliteitsbeleid wordt ten minste eens per twee jaar geëvalueerd en bijgesteld, tenzij tussentijdse ontwikkelingen of nieuwe inzichten een eerdere aanpassing noodzakelijk maken.