Detailhandel zet 3,4 procent meer om in eerste kwartaal

De omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal van 2019 3,4 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,6 procent hoger. Vooral branches gerelateerd aan de woningmarkt, zoals de doe-het-zelf- en de meubelbranche boekten een hogere omzet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
De omzet van de detailhandel is al ruim vijf jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het derde kwartaal van 2017 was het verschil met de omzet van een jaar eerder het grootst met bijna 5 procent. In het vierde kwartaal van 2013 was de detailhandelsomzet voor het laatst lager (1 procent).

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
JaarKwartaalOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Volume (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20131e kwartaal-3,7-5,0
20132e kwartaal-1,5-3,0
20133e kwartaal-2,3-3,5
20134e kwartaal-1,0-1,2
20141e kwartaal1,51,7
20142e kwartaal0,91,7
20143e kwartaal0,41,5
20144e kwartaal2,22,8
20151e kwartaal1,73,1
20152e kwartaal2,42,9
20153e kwartaal3,02,6
20154e kwartaal2,11,6
20161e kwartaal1,70,6
20162e kwartaal1,91,0
20163e kwartaal1,81,3
20164e kwartaal4,13,5
20171e kwartaal4,23,2
20172e kwartaal4,23,9
20173e kwartaal4,93,9
20174e kwartaal3,62,6
20181e kwartaal2,82,4
20182e kwartaal4,13,9
20183e kwartaal3,12,9
20184e kwartaal3,42,5
20191e kwartaal3,42,6
*excl. apotheken en tankstations

Hogere omzet supermarkten

In de foodsector was in het eerste kwartaal vooral de omzet bij de supermarkten hoger. De supermarkten zetten 2,7 procent meer om, terwijl de omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen 0,8 procent lager was. Het verkoopvolume van de supermarkten was 2,1 procent hoger in het eerste kwartaal. Op 1 januari dit jaar werd de verhoging van het lage btw-tarief ingevoerd.

Hogere omzet non-foodsector ondanks kleding- en speelgoedwinkels

In de non-foodsector werd in de eerste drie maanden van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2018. Vooral meubelwinkels (+4,7 procent) en doe-het-zelfwinkels (+8,0 procent) deden goede zaken. Negatief daarentegen was de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal bij winkels in speelgoed (-15 procent) en kleding (-0,8 procent). Opvallend in de kledingbranche was het lagere verkoopvolume (-4,7 procent).

Omzet branches detailhandel, 1e kwartaal 2019 (koopdaggecorrigeerd)
BrancheOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Detailhandel (excl. apotheken
en tankstations)
3,4
Winkels in voeding en genotmiddelen2,3
Supermarkten2,7
Voedingspeciaalzaken-0,8
Non-foodwinkels2,5
Doe-het-zelf-winkels, keukens, vloeren8,0
Meubelwinkels en woninginrichting4,7
Schoenen- en lederwarenwinkels1,8
Winkels in consumentenelektronica, witgoed0,5
Drogisterijen0,5
Kledingwinkels-0,8
Speelgoedwinkels-15,0

Internetverkopen winnen verder terrein

De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei van de internetomzet was bij de multi-channelers. Voor die bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de fysieke verkoop in winkels. De internetomzet van de multi-channelers was in het eerste kwartaal maar liefst 23,6 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 12,2 procent hoger.

Omzet internetverkopen detailhandel*
JaarKwartaalDetailhandel* (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Multi-channelers (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Postorderbedrijven, webwinkels (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20161e kwartaal24,016,728,6
20162e kwartaal21,216,923,9
20163e kwartaal16,011,118,9
20164e kwartaal19,820,319,5
20171e kwartaal16,117,515,3
20172e kwartaal20,625,617,7
20173e kwartaal21,124,219,5
20174e kwartaal21,321,621,1
20181e kwartaal21,125,618,4
20182e kwartaal18,025,413,4
20183e kwartaal17,728,711,7
20184e kwartaal15,625,89,6
20191e kwartaal16,623,612,2
*excl. apotheken en tankstations

Ondernemersvertrouwen detailhandel hoger

Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het tweede kwartaal hoger dan bij de start van 2019. De vertrouwensindicator steeg in deze periode van 4,9 naar 10,9. De stijging wordt vooral veroorzaakt door een sterke toename van het aantal detailhandelaren dat een stijging van de omzet in het tweede kwartaal verwacht.
Het percentage detailhandelsbedrijven dat een personeelstekort verwacht daalde van 14,3 procent begin eerste kwartaal naar 12,7 procent begin tweede kwartaal.

Ondernemersvertrouwen detailhandel
JaarKwartaalOndernemersvertrouwen
20131e kwartaal-3,4
20132e kwartaal-4,2
20133e kwartaal-6,6
20134e kwartaal-4,2
20141e kwartaal-4,0
20142e kwartaal3,4
20143e kwartaal5,9
20144e kwartaal7,1
20151e kwartaal2,5
20152e kwartaal9,0
20153e kwartaal7,7
20154e kwartaal7,4
20161e kwartaal9,0
20162e kwartaal3,2
20163e kwartaal7,5
20164e kwartaal9,0
20171e kwartaal12,0
20172e kwartaal9,0
20173e kwartaal15,1
20174e kwartaal14,7
20181e kwartaal14,8
20182e kwartaal2,4
20183e kwartaal8,6
20184e kwartaal12,6
20191e kwartaal4,9
20192e kwartaal10,9
De horizontale lijn geeft het langjarig gemiddelde weer (3,8).


De cijfers in dit artikel zijn voorlopig en bijgewerkt tot en met 29 mei 2019.