Aantal verkeersdoden stijgt naar 621 in 2015

21-4-2016 15:00

Erratum: 22-4-2016 13:57

In dit bericht is de volgende zin onjuist: In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (15 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).

Dit moet zijn: In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (13 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).
In 2015 zijn 621 mensen omgekomen in het verkeer. Dit is 9 procent meer dan in 2014, toen 570 dodelijke verkeersslachtoffers vielen. Vooral onder mannelijke automobilisten en oudere mannen op een scootmobiel vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van CBS en Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

In 2015 vielen 621 verkeersdoden, 51 meer dan in 2014. In totaal kwamen 458 mannen en 163 vrouwen om het leven bij een verkeersongeluk. In 1972 kwamen de meeste mensen om bij een verkeersongeval: 3 264. Daarna zette een dalende trend in.

Verkeersdoden in Nederland
y
1021
1134
1097
1390
1520
1552
1628
1701
1604
1718
1926
1997
2082
2007
2375
2479
2620
2862
2907
3075
3181
3167
3264
3092
2546
2321
2432
2583
2294
1977
1996
1807
1710
1756
1615
1438
1527
1485
1366
1456
1376
1281
1285
1252
1298
1334
1251
1235
1149
1186
1166
1083
1066
1088
881
817
811
791
750
720
640
661
650
570
570
621

Meer mannen overleden in het verkeer

De stijging in 2015 zit vooral bij de mannelijke autobestuurders. Het aantal dodelijke slachtoffers steeg van 104 in 2014 naar 146 in 2015. Het aantal vrouwelijke autobestuurders dat verongelukte daalde van 44 naar 31. Mannen leggen ook meer kilometers af achter het stuur dan vrouwen. Mannen rijden dagelijks gemiddeld bijna 21 km in een auto en vrouwen 10,5 km. Bij dodelijke auto-ongelukken was er in 2015 vaker sprake van een botsing met bijvoorbeeld een boom of lantaarnpaal.
Ook het aantal bestuurders van een scootmobiel dat is overleden na een verkeersongeval is onder mannen toegenomen van 21 in 2014 naar 36 in 2015. Het aantal vrouwelijke bestuurders dat overleed na een ongeluk in een scootmobiel is veel lager: 5 in 2015. Het aantal overleden fietsers is voor het tweede jaar op rij gelijk gebleven.

Infographic die laat zien in welke vervoermiddelen de meeste verkeersdoden zaten. Dit zijn 224 inzittenden van auto's, 185 fieters, 57 voetgangers, 47 motorrijders, 42 brom- of snorfietsers en 41 bestuurders van een scootmobiel.

Meeste slachtoffers in auto

De meeste verkeersdoden waren bestuurders of passagiers van personenauto’s (224 slachtoffers), gevolgd door fietsers (185 slachtoffers). Er kwamen 57 voetgangers om door een verkeersongeluk. Vorig jaar overleden ongeveer evenveel bestuurders van een scootmobiel (41) als brom- of snorfietsers (42) en motorrijders (47).

Meeste verkeersdoden onder 80-plussers

Onder ouderen, met name 80-plussers, is het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren gestegen. Er kwamen 119 80-plussers om in 2015, in 2010 waren dit er nog 94. Er zijn ook meer 80-plussers dan vijf jaar geleden, al is die toename minder groot dan die van het aantal verkeersdoden onder deze groep. Het aantal verkeersdoden onder twintigers is sinds 2010 gedaald, net als onder dertigers en veertigers. In 2015 kwamen 89 mannelijke en 30 vrouwelijke 80-plussers om bij een verkeersongeval. Hiervan zaten er vier op de tien op de fiets. Ruim een kwart zat in een auto en twee op de tien reed in een scootmobiel.
In 2010 vielen de meeste verkeersdoden nog onder twintigers.

Verkeersdoden naar leeftijd
y
18
20
26
114
69
78
72
66
83
94

Tussen 14 en 16 uur meeste dodelijke ongelukken

In de periode 2010-2015 verongelukte 15 procent van alle verkeersslachtoffers tussen 14 en 16 uur ’s middags. In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (15 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).

Verkeersdoden per uur, 2010/2015
y
2
2
2
2
2
2
3
4
3
4
6
5
5
6
8
7
7
6
5
5
4
4
3
4

Meeste slachtoffers in Noord-Brabant

In Noord-Brabant vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers: 117. Dit zijn er 17 meer dan in 2014. Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide weggennet van alle provincies (bijna 23 duizend km), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.
In Groningen nam het aantal verkeersdoden relatief het sterkst toe. Daar vielen in 2015 28 verkeersdoden tegenover 19 in 2014. Zeeland en Overijssel waren de enige provincies waar minder dodelijke verkeersslachtoffers vielen.

Verkeersdoden naar provincie waar het ongeval plaatsvond
y
100
78
77
72
41
52
34
29
26
19
33
9

Downloads