Aantal verkeersdoden stijgt naar 621 in 2015

© ANP

Erratum:

In dit bericht is de volgende zin onjuist: In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (15 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).

Dit moet zijn: In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (13 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).
In 2015 zijn 621 mensen omgekomen in het verkeer. Dit is 9 procent meer dan in 2014, toen 570 dodelijke verkeersslachtoffers vielen. Vooral onder mannelijke automobilisten en oudere mannen op een scootmobiel vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van CBS en Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

In 2015 vielen 621 verkeersdoden, 51 meer dan in 2014. In totaal kwamen 458 mannen en 163 vrouwen om het leven bij een verkeersongeluk. In 1972 kwamen de meeste mensen om bij een verkeersongeval: 3 264. Daarna zette een dalende trend in.

Verkeersdoden in Nederland
 Aantal verkeersdoden
19501021
19511134
19521097
19531390
19541520
19551552
19561628
19571701
19581604
19591718
19601926
19611997
19622082
19632007
19642375
19652479
19662620
19672862
19682907
19693075
19703181
19713167
19723264
19733092
19742546
19752321
19762432
19772583
19782294
19791977
19801996
19811807
19821710
19831756
19841615
19851438
19861527
19871485
19881366
19891456
19901376
19911281
19921285
19931252
19941298
19951334
19961251
19971235
19981149
19991186
20001166
20011083
20021066
20031088
2004881
2005817
2006811
2007791
2008750
2009720
2010640
2011661
2012650
2013570
2014570
2015621

Meer mannen overleden in het verkeer

De stijging in 2015 zit vooral bij de mannelijke autobestuurders. Het aantal dodelijke slachtoffers steeg van 104 in 2014 naar 146 in 2015. Het aantal vrouwelijke autobestuurders dat verongelukte daalde van 44 naar 31. Mannen leggen ook meer kilometers af achter het stuur dan vrouwen. Mannen rijden dagelijks gemiddeld bijna 21 km in een auto en vrouwen 10,5 km. Bij dodelijke auto-ongelukken was er in 2015 vaker sprake van een botsing met bijvoorbeeld een boom of lantaarnpaal.
Ook het aantal bestuurders van een scootmobiel dat is overleden na een verkeersongeval is onder mannen toegenomen van 21 in 2014 naar 36 in 2015. Het aantal vrouwelijke bestuurders dat overleed na een ongeluk in een scootmobiel is veel lager: 5 in 2015. Het aantal overleden fietsers is voor het tweede jaar op rij gelijk gebleven.

Infographic die laat zien in welke vervoermiddelen de meeste verkeersdoden zaten. Dit zijn 224 inzittenden van auto's, 185 fieters, 57 voetgangers, 47 motorrijders, 42 brom- of snorfietsers en 41 bestuurders van een scootmobiel.

Meeste slachtoffers in auto

De meeste verkeersdoden waren bestuurders of passagiers van personenauto’s (224 slachtoffers), gevolgd door fietsers (185 slachtoffers). Er kwamen 57 voetgangers om door een verkeersongeluk. Vorig jaar overleden ongeveer evenveel bestuurders van een scootmobiel (41) als brom- of snorfietsers (42) en motorrijders (47).

Meeste verkeersdoden onder 80-plussers

Onder ouderen, met name 80-plussers, is het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren gestegen. Er kwamen 119 80-plussers om in 2015, in 2010 waren dit er nog 94. Er zijn ook meer 80-plussers dan vijf jaar geleden, al is die toename minder groot dan die van het aantal verkeersdoden onder deze groep. Het aantal verkeersdoden onder twintigers is sinds 2010 gedaald, net als onder dertigers en veertigers. In 2015 kwamen 89 mannelijke en 30 vrouwelijke 80-plussers om bij een verkeersongeval. Hiervan zaten er vier op de tien op de fiets. Ruim een kwart zat in een auto en twee op de tien reed in een scootmobiel.
In 2010 vielen de meeste verkeersdoden nog onder twintigers.

Verkeersdoden naar leeftijd
 20102015
Jonger dan 151818
15 tot 182015
18 tot 202629
20 tot 3011487
30 tot 406954
40 tot 507855
50 tot 607273
60 tot 706678
70 tot 808393
80 of ouder94119

Tussen 14 en 16 uur meeste dodelijke ongelukken

In de periode 2010-2015 verongelukte 15 procent van alle verkeersslachtoffers tussen 14 en 16 uur ’s middags. In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (15 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).

Meeste slachtoffers in Noord-Brabant

In Noord-Brabant vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers: 117. Dit zijn er 17 meer dan in 2014. Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide weggennet van alle provincies (bijna 23 duizend km), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.
In Groningen nam het aantal verkeersdoden relatief het sterkst toe. Daar vielen in 2015 28 verkeersdoden tegenover 19 in 2014. Zeeland en Overijssel waren de enige provincies waar minder dodelijke verkeersslachtoffers vielen.

Verkeersdoden naar provincie waar het ongeval plaatsvond
 20142015
Noord-Brabant100117
Zuid-Holland7888
Gelderland7783
Noord-Holland7278
Limburg4153
Overijssel 5241
Utrecht3436
Friesland2933
Drenthe2631
Groningen1928
Zeeland3321
Flevoland912