Opnieuw omzetgroei detailhandel

Ook in 2007 heeft de detailhandel meer omgezet dan een jaar eerder. De groei bedroeg 3,7 procent. In 2006 was de groei 5,3 procent. Het volume van de omzet nam in 2007 toe met 2,4 procent, de prijzen waren 1,3 procent hoger. Zowel de food- als de non-foodsector boekte meer omzet dan in 2006. Wel vlakte in de laatste maanden van 2007 de omzetgroei in de non-food af. Binnen de detailhandel boekten de internetverkopers de hoogste omzetgroei. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Supermarkten groeien ten koste van speciaalzaken

De foodwinkels boekten 3,7 procent meer omzet dan in 2006. Vooral de supermarkten hebben meer omgezet. De speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen realiseerden daarentegen in 2007 nauwelijks omzetgroei. Van iedere uitgegeven euro in de foodwinkels, kwam vorig jaar gemiddeld 85 cent in de kassa’s van de supermarkten terecht.

Groei in non-food vlakt af

Ook de omzet van winkels in non-food groeide in 2007 met 3,7 procent. Deze groei is vooral behaald in de eerste tien maanden van het jaar. In de laatste maanden behaalde de non-food nog maar nauwelijks omzetgroei. Binnen de non-food realiseerden de winkels in bovenkleding en consumentenelektronica de hoogste omzetgroei. De omzet van de textielsupermarkten en de drogisterijen bleef nagenoeg gelijk aan die in 2006.

Omzet internetverkopers blijft fors groeien

De internetverkopers (inclusief de postorderbedrijven) boekten ook in 2007 een forse omzetgroei. Ten opzichte van 2006 nam hun omzet met 10 procent toe. In 2006 bedroeg de omzetgroei al ruim 12 procent.

Nauwelijks omzetgroei non-foodwinkels in december

In december 2007 was de omzet van de detailhandel 2,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De winkels in non-foodartikelen boekten net als in november nauwelijks meer omzet dan een jaar eerder. De supermarkten boekten echter wel fors meer omzet. De omzetgroei kwam uit op ruim 6 procent.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.

Downloads