Omzet non-food maakt pas op de plaats

In november 2007 heeft de detailhandel 3,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het volume van de omzet was  2,3 procent groter. De verkochte artikelen waren gemiddeld 1,2 procent duurder dan in november 2006. De supermarkten boekten in november weer een forse omzetgroei. De non-foodwinkels daarentegen realiseerden nauwelijks meer omzet dan in november 2006. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Omzet non-food groeit nauwelijks

De omzet van de winkels in non-foodartikelen was in november 0,7 procent hoger dan in november 2006. Dat betekent een duidelijk lagere omzetgroei dan in de eerste tien maanden van 2007. Toen nam de omzet gemiddeld toe met 4,4 procent. De samenstelling van de koopdagen in november had weinig invloed op de omzetontwikkeling van de non-foodbranche.

De prijzen in de non-foodsector waren in november 0,5 procent hoger dan in dezelfde maand in 2006. Het volume van de omzet bleef nagenoeg gelijk. Binnen de non-foodsector is vooral de omzet van de bovenkledingwinkels en de textielsupermarkten sterk teruggelopen. Daarentegen boekten de winkels in consumentenelektronica juist meer omzet dan in november 2006.

Fors meer omzet supermarkten

De foodwinkels behaalden in november 8,1 procent meer omzet dan in november van 2006. Deze flinke omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. Hun omzet was bijna 9,6 procent hoger dan in november 2006. Het omzetvolume in de supermarkten was 7,0 procent groter. Verder waren de prijzen duidelijk hoger dan een jaar eerder. De prijsstijging in de supermarkten bedroeg 2,5 procent.

Op de omzetontwikkeling van de supermarkten had de samenstelling van de koopdagen in november 2007 wel een positieve invloed. Na correctie voor dit effect resteert nog altijd een forse omzetgroei van bijna 7 procent.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.