Online Veiligheid en Criminaliteit 2024

2. Internetgebruik

In de periode dat het OVeC-onderzoek is uitgevoerd (augustus t/m oktober 2024) gaf 99 procent van de 15-plussers aan in de afgelopen twaalf maanden internet te hebben gebruikt. Dit hoofdstuk is een introductie op de volgende hoofdstukken over online veiligheid en criminaliteit en beschrijft kort waarvoor internet wordt gebruikt.

In de Tabellenset 2024 die bij deze publicatie hoort, zijn alle resultaten van dit hoofdstuk opgenomen bij ‘2 Internetgebruik’ en ‘2 Details’.

2.1 Online activiteiten

Internet wordt het vaakst gebruikt om te e-mailen en voor het opzoeken van informatie/surfen op internet: in 2024 gaf ruim 90 procent aan deze online activiteiten te hebben gedaan in de afgelopen twaalf maanden. Ook voor internet- of mobiel bankieren werd het internet door ongeveer 90 procent gebruikt. Andere veelvoorkomende online activiteiten waren (WhatsApp-) berichten versturen (89 procent), bellen of beeldbellen (80 procent) en social mediagebruik (73 procent). Bijna 70 procent gebruikte internet voor ontspanning, zoals muziek luisteren of downloaden en bijna 60 procent voor het streamen van films of series. Van de onderzochte online activiteiten was het aandeel gebruikers van datingsites (5 procent) en goksites (3 procent) het laagst.

In 2024 gaven minder mensen aan het internet te gebruiken voor e-mailen dan in 2022. Het internet werd in 2024 juist vaker gebruikt voor het versturen van (WhatsApp-) berichten, social media, het luisteren of downloaden van muziek, het streamen van films of series, en het bezoeken van goksites.

2.1.1 Activiteiten op internet1) 2), 2024
Activiteiten2024 (% van 15 jaar of ouder)
E-mailen92,5
Informatie zoeken, surfen92,3
Internetbankieren of mobiel bankieren90,6
Tekstberichten versturen88,8
Bellen of beeldbellen79,6
Sociale media73,0
Muziek luisteren of downloaden69,3
Films of series streamen58,8
Gamen of spelletjes spelen42,1
Datingsites bezoeken5,0
Goksites bezoeken3,5
Andere activiteit11,1
1) Het gaat om activiteiten in de periode van 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek. 2) Meerdere antwoorden mogelijk.

2.2  Online (ver)kopen

Ruim 40 procent van de mensen van 15 jaar of ouder gaf in 2024 aan weleens online een product of dienst te hebben verkocht in de afgelopen twaalf maanden. Veel vaker gaven zij aan een online aankoop te hebben gedaan (87 procent).

Kleding, sportartikelen en schoenen werden in 2024, evenals in 2022, het meest online gekocht: 81 procent van de online kopers deed dit. Daarna volgden toegangskaartjes en vakanties/reizen, met elk ongeveer 60 procent. Elektronica of huishoudelijke apparatuur en maaltijden bij een restaurant of snackbar werden beide door ongeveer 50 procent online gekocht. Ongeveer 40 procent kocht cosmetica of verzorgingsproducten, een computer, tablet, mobiele telefoon of accessoires, boeken of e-books, muziek, spellen of games, en boodschappen of levensmiddelen online. Meubels of woonaccessoires, en apps- of in-app aankopen werden door ongeveer 30 procent gedaan. Digitale betaalmiddelen (bijv. cryptovaluta of NFT’s) werden door 6 procent gekocht.

2.2.1 Online gekochte producten of diensten1), 2024
Producten2024 (% van online kopers)
Kleding, sportartikelen80,9
Toegangskaartjes58,8
Vakanties, reizen, vervoer57,6
Elektronica, huishoudelijke apparatuur52,9
Maaltijden48,9
Cosmetica, parfum, verzorging41,3
Computers, mobiele telefoons40,4
Boeken, muziek, games39,4
Boodschappen36,4
Meubels, woonaccessoires29,8
Apps- of in-app aankopen26,5
Digitale betaalmiddelen5,6
Anders7,5
1)Meerdere antwoorden mogelijk.

De meeste producten of diensten werden bij grote, bekende webshops gekocht: 93 procent van de online kopers deed dat in 2024. Bij kleine, minder bekende webshops heeft ruim de helft iets gekocht, en 30 procent winkelde online bij niet-Nederlandse webshops. Op online handelsplatforms, zoals Marktplaats of eBay, kocht 42 procent producten of diensten en via social media zoals Facebook of LinkedIn deed 10 procent online aankopen.