De Nederlandse sporteconomie 2022

7. Media en IT

Sport is al lang niet meer weg te denken uit dagbladen, tijdschriften, televisie, radio en internet. Veel dagbladen hebben een eigen sportkatern en op televisie zijn er specifieke sportkanalen. Steeds meer mensen gebruiken een smartwatch om hun sportactiviteiten te volgen. De totale bestedingen aan sport-gerelateerde media- en IT-producten zijn in de periode 2019-2022 met 25 procent toegenomen tot 960 miljoen euro.

7.1 Bestedingen aan sport in de media en IT nemen toe

Veel mensen volgen graag sport en dan met name topsport. De vraag van de Nederlandse consument naar informatie over sport is dan ook groot. In 2022 volgde 58 procent van de Nederlanders van 6 jaar en ouder minimaal wekelijks sport via media zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps (dit was 55 procent in 2020 en 57 procent in 2018). In 2022 was (online) televisie het meest gebruikte medium om te sport te volgen (44 procent). Onder de Nederlanders die aangeven wekelijks sport te volgen via de media doet 35 procent dit via (online) kranten of tijdschriften, 31 procent via sociale media, 23 procent via (sport)websites en/of -apps en 17 procent via (online) radio of podcasts.23)

De bestedingen aan sport gerelateerde media en IT bedroegen in 2022 960 miljoen euro (770 miljoen euro in 2019).24) Dit is een toename van 25 procent ten opzichte van 2019. Van de totale bestedingen aan sport-gerelateerd media- en IT-gebruik in 2022 werd 522 miljoen euro geconsumeerd door de huishoudens. Omgerekend per huishouden is dit een bedrag van 64 euro per jaar (55 euro in 2019).

Binnen de sport-gerelateerde bestedingen aan media & IT gaat het om bestedingen aan audiovisuele media (film, radio, tv, video, streamingdiensten e.d.) , (online) geschreven media (boeken, kranten, tijdschriften e.d.) en computerspellen. Maar ook IT-goederen en -diensten, zoals speciaal ontwikkelde software en onderhoud van web portals voor sportapps tellen mee. De bestedingen aan sport gerelateerd mediagebruik namen toe in de periode 2019-2022. De bestedingen aan sport gerelateerde IT-goederen en diensten bleven volgens de eerste schattingen ongeveer gelijk.25)

Televisie- en radiozenders besteden naast professionele sport ook aandacht aan regionale amateursport. Maar de professionele sport en grote sportevenementen trekken landelijk verreweg de meeste aandacht. In de top 100 van best bekeken tv-programma’s in 2022 staan 61 sportprogramma’s die 263 miljoen van de 407 miljoen kijkers trokken. Dus meer dan de helft van de top 100 van best bekeken tv-programma’s is sport en die hadden een ‘marktaandeel’ van iets meer dan de helft (65 procent) van de kijkers van deze top-100.

Het best bekeken programma van 2022 was de kwartfinale van het WK-voetbal Nederland tegen Argentinië met bijna 8,9 miljoen kijkers. Daarnaast vonden in 2022 de Olympische winterspelen in Peking plaats en werden de schaatswedstrijden goed bekeken.

Van de top-100 van meest bekeken televisie-uitzendingen in 2019 was bijna de helft een sportprogramma. In absolute zin keken een 129 miljoen mensen naar deze tv-uitzendingen. Dit was dus beduidend minder dan in 2022. Het aandeel sportprogramma’s in het totaal aantal radio- en tv-programma’s en het absolute aantal kijkers is dan ook nogal gevoelig voor het al dan niet voorkomen van grote sportevenementen in een bepaald jaar zoals een WK-voetbal of een Olympische Spelen.

De economische bijdrage van sport via radio en televisie wordt berekend op basis van jaarlijkse kijk- en luistercijfers van Stichting Kijkonderzoek en onderzoeksbureau Intomart GFK. In combinatie met cijfers van publieke omroepen over de verdeling van gelden tussen radio en televisie is een sportaandeel in geld berekend. De berekening van het economische belang van sport binnen de commerciële radio en tv is, net als bij de publieke media, mede gebaseerd op kijk- en luistercijfers. Deze gegevens zijn gecombineerd met cijfers over de uitgaven aan televisieabonnementen om de monetaire bijdrage van sport uit te kunnen drukken.

7.2 Toegevoegde waarde informatie en communicatie

Het grootste deel van de economische activiteit met betrekking tot de producten media en IT vindt plaats in de bedrijfstak informatie en communicatie, met onder meer de grote mediabedrijven en uitgeverijen. Evenals de toename van de bestedingen aan sportmedia is de toegevoegde waarde die dit oplevert voor de bedrijfstak informatie en communicatie in de periode 2019-2022 toegenomen van 227 naar 288 miljoen euro of wel met 27 procent. De bijdrage van de bedrijfstak informatie en communicatie aan de sporteconomie is hiermee 3 procent.

7.2.1 Toegevoegde waarde bedrijfstak informatie en communicatie binnen sporteconomie
  (mln euro)
2019230
2022290

23) Zie https://www.sportenbewegenincijfers.nl/kernindicatoren

24) In de tabellenset in de Tabellenbijlage staat deze groep goederen en diensten weergegeven als ‘Media, IT en R&D’. Het R&D-deel hierin is echter minimaal (minder dan 1 procent) en wordt niet apart beschreven in dit hoofdstuk.

25) De IT-goederen en -diensten tellen voor het eerst mee in de sporteconomie met de introductie van de nieuwe Vilnius 3.0-definitie voor sport. De eerste schattingen gemaakt voor 2022 en 2019 hebben een grote marge van onzekerheid. Zie ook Technische Toelichting.