Schakelen met datagebruikers in coronatijd

In deze coronatijd houdt het CBS contact met haar datagebruikers door een webinar te organiseren.
© Sjoerd van der Hucht Fotografie / My Eyes4u productions
Het open-dataportaal van het CBS is vernieuwd en in het nieuwe portaal kunnen gegevens met meer detail worden aangeboden. Dit maakt de toegang tot de statistische data van het CBS gebruiksvriendelijker en biedt ontwikkelaars en appbouwers nieuwe mogelijkheden. Ook tijdens deze coronacrisis blijft het CBS in gesprek met gebruikers. Op 28 mei vond een webinar plaats waarbij de vernieuwde diensten besproken werden met de gebruikers.
Zes jaar geleden lanceerde het CBS het open-dataportaal. Met een zogenoemde API (application programming interface) kunnen ontwikkelaars daar actuele data ophalen en deze naar eigen inzicht filteren en combineren. De data zijn anoniem samengevoegd en dus niet herleidbaar tot personen of bedrijven. Dennis Ramondt: ‘Intussen is het gebruik van onze open data enorm toegenomen en zijn de wensen van gebruikers veranderd. Aan die nieuwe wensen konden we alleen voldoen door het portaal helemaal te vernieuwen.’

Informatie gemakkelijker vinden

De betaversie van het nieuwe portaal is op 1 mei live gegaan. Half juni worden de eerste datasets op dit CBS dataportaal in gebruik genomen. Het oude open-dataportaal blijft voorlopig naast het nieuwe draaien – zeker tot volgend jaar – om gebruikers de kans te geven om hun applicaties aan te passen.
Het CBS dataportaal heeft een modernere look en feel en het gebruiksgemak is flink toegenomen. Ramondt verwacht dat vooral beleidsmedewerkers daarvan profiteren: ‘We geven een betere preview van de datasets waardoor je gemakkelijker vindt wat je zoekt. Ook de uitsplitsingen naar regio of subcategorie zijn eenvoudig te selecteren. Daarnaast is de techniek achter het portaal verbeterd.’

Tot in het kleinste detail

Naast het gebruiksgemak biedt het CBS ook op dataniveau een aantal nieuwe diensten. Erwin van Mierlo: ‘Dat is met name relevant voor ontwikkelaars en appbouwers die onze open data gebruiken voor hun toepassingen. We bieden de samengevoegde gegevens in het nieuwe portaal tot op een lager lokaal niveau aan: niet per viercijferig postcodegebied, maar uitgesplitst naar volledig postcode (2300 XX bijvoorbeeld, red.).’ Ramondt: ‘De oude versie was gebaseerd op de tabellen die wij zelf in StatLine publiceren. Veel van onze gebruikers willen echter meer detail. In de toekomst kunnen we met dit portaal zelfs naar nog kleinere eenheden. Dan kan de gebruiker bijvoorbeeld zien hoeveel inwoners er in een gebied van 100 bij 100 meter wonen.’

Voorop lopen

Jelle Kamsma is oprichter van LocalFocus, een bedrijf dat zich specialiseert in datajournalistiek en regionaal nieuws: ‘Wij voorzien regionale media van cijfers en statistieken en gebruiken daarvoor data van verschillende partijen. De data van het CBS zijn heel belangrijk voor ons werk. Zodra het CBS nieuwe regionale data publiceert gaan onze redacteuren aan de slag om de trends eruit te halen, de data te verrijken en daarmee onze klanten, lokale redacteuren, te bedienen. Onze software genereert daarbij mooie visualisaties. Dat laatste gebeurt deels automatisch doordat ons platform gekoppeld is aan het open-dataportaal van het CBS. Daardoor kunnen we snel relevante grafieken leveren.’
Kamsma beaamt dat veel van zijn klanten geholpen zijn met data op zeer laag regionaal niveau. ‘Neem bijvoorbeeld indebuurt.nl, dat nieuws brengt over de eigen gemeente. Hoe gedetailleerder de open data van het CBS zijn, hoe gemakkelijker dat is.’ Hij wijst erop dat het open-dataportaal van het CBS veel verschillende gebruikers heeft, allemaal met eigen wensen. ‘Het CBS probeert daaraan zoveel mogelijk tegemoet te komen en loopt daarin voorop, zowel in Nederland als internationaal.’

Online community

Het CBS overlegt regelmatig met gebruikers van het open-dataportaal. In verband met de maatregelen rond het coronavirus vond op 28 mei voor het eerst een online webinar plaats, in plaats van een gebruikersmiddag bij het CBS. Van Mierlo: ‘We hebben daar onze vernieuwde open-datadiensten toegelicht. Daarna gingen de gebruikers in ‘break out sessies’ uiteen om onderling ideeën uit te wisselen.’ Ramondt: ‘Een webinar is anders dan wat we gewend zijn, maar het biedt ook nieuwe kansen. Wellicht kunnen we in de toekomst vaker online bijeenkomen organiseren om nieuwe ontwikkelingen te bespreken.’ Kamsma juicht dat toe: ‘Ik zou het fijn vinden om als community van gebruikers regelmatig contact te houden. Zo’n webinar is superrelevant. Van mij mag dat vaker.’