Nederland in Europese top 5 online winkelen

© Nikki van Toorn (CBS)
In de Europese Unie kocht 57 procent van de mensen goederen of diensten online in 2017. In Nederland winkelde dat jaar 79 procent van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Nederland zit daarmee in de top 5 van EU-landen. Dit meldt het CBS naar aanleiding van vragen van omroep WNL, op basis van onderzoek naar ICT-gebruik van burgers en bedrijven in de EU.
In de hele Europese Unie is online winkelen sterk toegenomen. In 2007 kocht 30 procent van de mensen online goederen en/of diensten. In 2017 was dit percentage bijna verdubbeld tot 57 procent. Zowel in Nederland als in de ons omringende landen heeft het online winkelen een hoge vlucht genomen. Vandaag de dag is in het Verenigd Koninkrijk online aankopen het meest gebruikelijk; in 2017 winkelde 82 procent van de bevolking daar online. Van de Duitsers kocht dat jaar 75 procent goederen of diensten via internet. In België winkelen aanzienlijk minder mensen online, 60 procent.

Aandeel bevolking dat online winkelde in de afgelopen 12 maanden (2017) (% personen van 16 tot 75 jaar)
 2017
Verenigd Koninkrijk82
Zweden81
Denemarken80
Luxemburg80
Nederland79
Duitsland75
Finland71
Frankrijk67
Oostenrijk62
België60
Slowakije59
Estland58
Europese Unie57
Tsjechië56
Ierland53
Malta52
Spanje50
Letland46
Slovenië46
Polen45
Hongarije39
Litouwen38
Portugal34
Griekenland32
Italië32
Cyprus32
Kroatië29
Bulgarije18
Roemenië16
Bron: CBS, Eurostat

Sterke stijging van online aankoop van kleding of sportartikelen

De meest populaire productgroep die in de EU online gekocht wordt is kleding of sportartikelen. Meer dan de helft van de Nederlanders kocht dit soort producten via internet. Het percentage Nederlanders dat kleding of sportartikelen via websites bestelde verdrievoudigde van 19 procent in 2007 naar 57 procent in 2017. Alleen in het Verenigd Koninkrijk kocht een nog groter deel van de bevolking kleding of sportspullen online (61 procent).

Online kleding of sportartikelen kopen (% van de bevolking)
 BelgiëDuitslandFrankrijkItaliëNederlandVerenigd Koninkrijk
2002Data is onbekend of geheim5Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim35
2003Data is onbekend of geheim11Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim49
2004Data is onbekend of geheim13Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim610
2005Data is onbekend of geheim17Data is onbekend of geheim11215
2006424721617
20074251521920
20085261932224
200910312132632
201011332743135
201114392653441
201216413153445
201320453264152
201425473684553
2015264737104660
2016314837115259
2017345041135761
Bron: CBS, Eurostat
* Data 2002 t/m 2004 via POLS, vanaf 2005 uit ICT-enquête Europese Unie

Nederland koploper online levensmiddelen kopen

Levensmiddelen werden tot 2006 nauwelijks online gekocht door consumenten, daarna steeg de online verkoop enkele jaren gestaag. Vanaf 2013 neemt het aantal mensen dat online levensmiddelen koopt sterk toe. In 2017 was het aandeel Nederlanders dat online levensmiddelen kocht met 29 procent het hoogste in de Europese Unie (gemiddeld 14 procent). In 2017 was dit percentage voor het eerst hoger dan in het Verenigd Koninkrijk, dat tot dat jaar hiermee voorop liep.

Online levensmiddelen kopen (% van de bevolking)
 BelgiëDuitslandFrankrijkItaliëNederlandVerenigd Koninkrijk
2002Data is onbekend of geheim1Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim14
2003Data is onbekend of geheim2Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim16
2004Data is onbekend of geheim2Data is onbekend of geheimData is onbekend of geheim16
2005Data is onbekend of geheim2Data is onbekend of geheim029
2006151029
20071520411
20081640411
20092931515
20102751616
201131061819
20124971819
2013510911022
20145111111525
20156111021627
20167191422129
20179211532928
Bron: CBS, Eurostat
* Data 2002 t/m 2004 via POLS, vanaf 2005 uit ICT-enquête Europese Unie

Te late bezorging meest voorkomende probleem

De bezorging van online bestelde producten verloopt niet altijd vlekkeloos. Te late levering wordt hierbij het vaakst als probleem genoemd. Van de Nederlandse consumenten kreeg 24 procent te maken met te late levering van het bestelde product. Dit percentage is de laatste jaren stabiel.

In de EU als geheel zegt 17 procent van de consumenten dat producten soms te laat worden bezorgd.

Problemen bij online aankopen door Nederlandse consumenten, 2017 (% consumenten dat probleem ervoer)
 
Te late levering 24
Technische problemen 13
Verkeerde of beschadigde goederen 10
Informatie over garantie of rechten8
Geen levering goederen of diensten 7
Indienen en afhandeling klachten en financiën 6
Ander probleem6
Uiteindelijke kosten4
Fraude3