Detailhandel zet bijna 6 procent meer om in september

De detailhandel heeft in september 5,8 procent meer omgezet dan in september 2016, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 4,4 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is er online ruim 23 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 7 procent hoger dan in september 2016.

Omzetontwikkeling detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Omzet
2013 j-3
2013 f-1,7
2013 m-4,4
2013 a-1,3
2013 m-1,9
2013 j-1,4
2013 j-1,2
2013 a-1,5
2013 s-3,8
2013 o-2,5
2013 n-1,7
2013 d-1,2
2014 j0,2
2014 f0,6
2014 m0,9
2014 a1,2
2014 m-0,3
2014 j0,4
2014 j-0,5
2014 a1,9
2014 s-1,9
2014 o1,2
2014 n2,2
2014 d0,7
2015 j0,1
2015 f1,3
2015 m0,9
2015 a1
2015 m0,9
2015 j3
2015 j2,1
2015 a0,5
2015 s3,4
2015 o1,2
2015 n0,3
2015 d1,9
2016 j0,8
2016 f0,2
2016 m0,2
2016 a-0,8
2016 m2,3
2016 j0,5
2016 j2,1
2016 a1,1
2016 s0,2
2016 o5,4
2016 n4,4
2016 d2
2017 j5,2
2017 f4,4
2017 m4,6
2017 a4,7
2017 m3,5
2017 j4,1
2017 j4,3
2017 a4,2
2017 s5,8

Omzet non-foodsector ruim 7 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in september met ruim 7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was bijna 8 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide.

De winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding realiseerden de grootste omzetstijging van de non-foodwinkels. Dit hangt vooral samen met het weer. Vorig jaar was september warm en droog, dit jaar was september koel en nat. Hierdoor hebben consumenten in 2017 aankopen van kleding en schoenen in september gedaan, terwijl ze een jaar eerder in september deze aankopen door het goede weer (deels) voor zich uit hebben geschoven.

Ook de winkels in meubels en huishoudartikelen, de drogisterijen en parfumerieën en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en consumentenelektronica hebben in september meer omgezet. Daartegen hebben de winkels in recreatie-artikelen iets minder omgezet dan een jaar eerder.

Ruim 2 procent meer omzet voor winkels in voedingsmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in september een omzetstijging van ruim 2 procent. Het volume kromp echter met bijna 1 procent. De ontwikkeling van de omzet en het volume van de supermarkten en de speciaalzaken was vrijwel hetzelfde. Beide realiseerden ruim 2 procent meer omzet, maar bijna 1 procent minder volume.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Aug-17Sep-17
Food totaal2,62,2
Supermarkten2,82,2
Speciaalzaken1,12,1
Non-food totaal4,37,3
Schoenen en lederwaren3,920,3
Kleding3,511
Meubels en huishoudartikelen5,78,7
Drogisterijen, parfumerieën e.d.3,95,9
Doe-het-zelf, keukens, vloeren8,25,4
Consumentenelektronica-2,80,4
Recreatie-artikelen2,8-0,1

Online omzet ruim 23 procent hoger

De online omzet lag in september ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 31 procent.

Relevante links