Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in augustus

© Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam
De detailhandel heeft in augustus 4,4 procent meer omgezet dan in augustus 2016, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 3 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is online bijna 18 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan in augustus 2016.

Omzetontwikkeling detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Omzet
2013 j-3
2013 f-1,7
2013 m-4,4
2013 a-1,3
2013 m-1,9
2013 j-1,4
2013 j-1,2
2013 a-1,5
2013 s-3,8
2013 o-2,5
2013 n-1,7
2013 d-1,2
2014 j0,2
2014 f0,6
2014 m0,9
2014 a1,2
2014 m-0,3
2014 j0,4
2014 j-0,5
2014 a1,9
2014 s-1,9
2014 o1,2
2014 n2,2
2014 d0,7
2015 j0,1
2015 f1,3
2015 m0,9
2015 a1
2015 m0,9
2015 j3
2015 j2,1
2015 a0,5
2015 s3,4
2015 o1,2
2015 n0,3
2015 d1,9
2016 j0,8
2016 f0,2
2016 m0,2
2016 a-0,8
2016 m2,3
2016 j0,5
2016 j2,1
2016 a1,1
2016 s0,2
2016 o5,4
2016 n4,4
2016 d2
2017 j5,2
2017 f4,4
2017 m4,6
2017 a4,7
2017 m3,5
2017 j4,1
2017 j4,5
2017 a4,4

Omzet non-foodsector bijna 5 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met bijna 5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ook bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

Dit is de achtste maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden deze maand, net als vorige maand, de grootste omzetstijging.

Ook de omzet van de winkels in recreatieartikelen, de winkels in kleding, de winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen en parfumerieën groeide. De omzet van winkels in consumentenelektronica was maar een fractie hoger dan een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 3 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in augustus een omzetstijging van bijna 3 procent. Het volume was hetzelfde als in augustus 2016. De omzet van de supermarkten groeide met ruim 3 procent, die van de speciaalzaken nauwelijks. Het volume bij de supermarkten was een fractie hoger, maar bij de speciaalzaken bijna 3 procent lager dan een jaar eerder.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Jul-17Aug-17
Food totaal3,22,9
Supermarkten3,53,3
Speciaalzaken1,20,1
Non-food totaal4,34,6
Doe-het-zelf, keukens, vloeren6,18,2
Meubels en huishoudartikelen9,56
Drogisterijen, parfumerieën e.d.3,64,3
Schoenen en lederwaren-1,83,6
Kleding-0,93
Recreatie-artikelen2,72,9
Consumentenelektronica5,80,3

Online omzet bijna 18 procent hoger

De online omzet lag in augustus bijna 18 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 15 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 22 procent.

Relevante links