Consumptie huishoudens groeit ruim 2 procent in juni

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte
Consumenten hebben in juni ruim 2 procent meer besteed dan in juni 2016, meldt het CBS. De groei is al drie maanden op rij meer dan 2 procent. Consumenten gaven vooral meer uit aan kleding en woninginrichting.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in augustus gunstiger dan in juni.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Consument geeft vooral meer uit aan kleding en woninginrichting

Consumenten hebben in juni bijna 5 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen zoals kleding en spullen voor hun huis. Aan voedings- en genotmiddelen gaven ze ruim 2 procent meer uit dan een jaar eerder. Verder hebben consumenten in juni bijna 1 procent meer besteed aan overige goederen.

Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in juni ruim 4 procent meer heeft omgezet dan in juni 2016. De verkopen (volume) waren bijna 4 procent hoger. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Ten slotte gaven consumenten aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen bijna 2 procent meer uit dan in juni 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Binnenlandse consumptie naar categorie (volume, koopdaggecorrigeerd)
 mutatie
Duurzame goederen4,6
Voedings- en genotmiddelen2,1
Diensten1,7
Overige goederen (w.o. gas)0,9
Totaal2,2

Omstandigheden voor consumptie in augustus gunstiger dan in juni

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in augustus gunstiger dan in juni. Dat komt vooral doordat het oordeel van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid een stuk positiever was. Ook waren consumenten positiever over de toekomstige werkloosheid.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.