Consumentenvertrouwen stijgt een fractie in augustus

© Hollandse Hoogte
De stemming onder consumenten is in augustus een fractie verbeterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt uit op 26, tegen 25 in juli. Het oordeel over het economisch klimaat verbetert iets, de koopbereidheid verandert niet.

Met 26 ligt het consumentenvertrouwen in augustus ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
 gemiddelde
2013 s-31
2013 o-26
2013 n-16
2013 d-11
2014 j-6
2014 f-2
2014 m1
2014 a4
2014 m6
2014 j6
2014 j5
2014 a2
2014 s-2
2014 o1
2014 n-2
2014 d-4
2015 j-2
2015 f-1
2015 m7
2015 a10
2015 m11
2015 j14
2015 j13
2015 a13
2015 s11
2015 o12
2015 n14
2015 d13
2016 j11
2016 f6
2016 m2
2016 a6
2016 m7
2016 j11
2016 j9
2016 a9
2016 s12
2016 o17
2016 n21
2016 d21
2017 j21
2017 f22
2017 m24
2017 a26
2017 m23
2017 j23
2017 j25
2017 a26

Oordeel over economisch klimaat verbetert iets, koopbereidheid verandert niet

Het oordeel over het economisch klimaat verbetert iets in augustus. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 49, tegen 46 in juli.

De koopbereidheid verandert niet. Deze deelindicator komt uit op 11. Consumenten zijn onverminderd positief over zowel hun eigen financiële situatie als de tijd voor het doen van grote aankopen.

Consumenten verwachten daling werkloosheid

De verwachting van consumenten over de toekomstige werkloosheid verbetert aanzienlijk. Ruim 59 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal dalen, bijna 14 procent voorziet een stijging. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee uit op 45. Dit is het hoogste saldo na april 2000.

Verwachtingen m.b.t. de werkloosheid in de komende 12 maanden
 %
2013 s-65
2013 o-61
2013 n-54
2013 d-50
2014 j-40
2014 f-61
2014 m-43
2014 a-48
2014 m-26
2014 j-29
2014 j-18
2014 a-9
2014 s-7
2014 o-8
2014 n-18
2014 d-24
2015 j-17
2015 f-26
2015 m-2
2015 a-3
2015 m-1
2015 j11
2015 j-1
2015 a13
2015 s3
2015 o-13
2015 n-9
2015 d-13
2016 j-26
2016 f-13
2016 m-36
2016 a-16
2016 m-19
2016 j2
2016 j-3
2016 a2
2016 s7
2016 o2
2016 n13
2016 d23
2017 j36
2017 f43
2017 m38
2017 a42
2017 m34
2017 j37
2017 j36
2017 a45

Schema consumentenvertrouwen 

Bronnen

Relevante links