Ouderen maken inhaalslag op sociale media
2016 | 2014 | |
---|---|---|
Totaal sociale netwerken | 79 | 71,6 |
Instant messaging (b.v. WhatsApp) | 74,7 | 62,8 |
Professioneel netwerk (b.v. LinkedIn) | 26,6 | 24,4 |
Overige sociale netwerken (b.v. Facebook,Twitter) | 58,1 | 55,1 |
Verschil sociale media gebruik tussen jong en oud steeds kleiner
Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot 65-jarigen nam toe van 70 procent naar 83 procent. Onder 65-plussers steeg dit aandeel in dezelfde mate, van 26 procent naar 39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder 45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot 25-jarigen bleef het gebruik van sociale netwerken met 95 procent vrijwel gelijk.
2014 | 2016 | |
---|---|---|
12 tot 25 jaar | 96,3 | 94,8 |
25 tot 45 jaar | 89 | 93,1 |
45 tot 65 jaar | 69,9 | 83 |
65 jaar of ouder | 25,7 | 39 |
Hoger opgeleiden vooral meer op professionele netwerken
In 2016 nam 91 procent van de Nederlanders met een hoger opleidingsniveau deel aan sociale netwerken, tegen 83 procent van de middelbaaropgeleiden en 66 procent van de lager opgeleiden. Het verschil naar opleidingsniveau is relatief het grootst bij deelname aan professionele netwerken (zoals LinkedIn) en het kleinst bij populaire sociale netwerken als Facebook en Twitter.
Tussen 2014 en 2016 is deelname aan sociale netwerken het sterkst gestegen onder middelbaaropgeleiden.
Laag | Middelbaar | Hoog | |
---|---|---|---|
Totaal sociale netwerken | 66,3 | 83,1 | 90,6 |
Instant messaging (b.v. WhatsApp) | 61,3 | 79,4 | 86,9 |
Professioneel netwerk (b.v. LinkedIn) | 6 | 24,6 | 54,1 |
Overige sociale netwerken (b.v. Facebook, Twitter) | 50,1 | 61,6 | 64,9 |
Bronnen
- StatLine - Internetgebruik
- Publicatie - ICT, kennis en economie 2017