Omzet detailhandel groeit met bijna 5 procent in april

De detailhandel heeft in april bijna 5 procent meer omgezet dan in april 2016, meldt het CBS. De verkopen (volume) waren ruim 4 procent hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is online bijna 18 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Dit was vooral van invloed op de omzetcijfers van de winkels in voedings- en genotmiddelen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 3 procent hoger dan in april 2016.

Omzetontwikkeling detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Omzet
2013 m-1,9
2013 j-1,4
2013 j-1,2
2013 a-1,5
2013 s-3,8
2013 o-2,5
2013 n-1,7
2013 d-1,2
2014 j0,2
2014 f0,6
2014 m0,9
2014 a1,2
2014 m-0,3
2014 j0,4
2014 j-0,5
2014 a1,9
2014 s-1,9
2014 o1,2
2014 n2,2
2014 d0,7
2015 j0,1
2015 f1,3
2015 m0,9
2015 a1
2015 m0,9
2015 j3
2015 j2,1
2015 a0,5
2015 s3,4
2015 o1,2
2015 n0,3
2015 d1,9
2016 j0,8
2016 f0,2
2016 m0,2
2016 a-0,8
2016 m2,3
2016 j0,5
2016 j2,1
2016 a1,1
2016 s0,2
2016 o5,4
2016 n4,4
2016 d2
2017 j5,1
2017 f4,4
2017 m4,7
2017 a4,7
 

Omzet non-foodsector 4 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in april met 4 procent. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben voor de tiende maand op rij meer omgezet. Winkels in meubels en huishoudartikelen en kledingwinkels realiseerden voor de zevende achtereenvolgende maand een omzetgroei. Ook bij de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatieartikelen en de drogisterijen en parfumerieën groeide de omzet.

Net als in februari en maart zetten de winkels in consumentenelektronica minder om dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 4 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in april een omzetstijging van bijna 4 procent. De verkopen waren bijna 3 procent hoger dan in april 2016. De omzet van de supermarkten groeide met 4 procent, die van de speciaalzaken met bijna 2 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Mrt-17Apr-17
Food totaal2,33,7
Supermarkten2,64
Speciaalzaken0,41,7
Non-food totaal5,14
DHZ, keukens, vloeren10,65,4
Meubels en huishoudartikelen44,7
Drogisterijen, parfumerieën e.d.-0,74,1
Recreatie-artikelen43,8
Kleding7,72,8
Schoenen en lederwaren12,80,4
Consumentenelektronica-6,7-5,6

Online omzet bijna 18 procent hoger

De online omzet lag in april bijna 18 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 25 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 13 procent.

Relevante links