Omzet detailhandel groeit bijna 4 procent in maart

De detailhandel heeft in maart bijna 4 procent meer omgezet dan in maart 2016, meldt het CBS. De verkopen (volume) waren circa 3 procent hoger. Vooral de omzet van de non-foodsector groeide. Daarnaast was de online omzet 13 procent hoger.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Daarnaast viel Pasen dit jaar in april en vorig jaar in maart. Dit was vooral van invloed op de omzetcijfers van de winkels in voedings- en genotmiddelen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel ongeveer 4,5 procent hoger dan in maart 2016.

Omzetontwikkeling detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 Omzet
2013 a-1,3
2013 m-1,9
2013 j-1,4
2013 j-1,2
2013 a-1,5
2013 s-3,8
2013 o-2,5
2013 n-1,7
2013 d-1,2
2014 j0,2
2014 f0,6
2014 m0,9
2014 a1,2
2014 m-0,3
2014 j0,4
2014 j-0,5
2014 a1,9
2014 s-1,9
2014 o1,2
2014 n2,2
2014 d0,7
2015 j0,1
2015 f1,3
2015 m0,9
2015 a1
2015 m0,9
2015 j3
2015 j2,1
2015 a0,5
2015 s3,4
2015 o1,2
2015 n0,3
2015 d1,9
2016 j1,3
2016 f0,3
2016 m0,4
2016 a-0,3
2016 m3,1
2016 j0,7
2016 j2,3
2016 a1,3
2016 s0,3
2016 o5,7
2016 n4,5
2016 d2,6
"17 j4,9
"17 f4,1
"17 m3,9

Omzet non-foodsector bijna 5 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in maart met bijna 5 procent. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in schoenen en lederwaren en de kledingwinkels hebben, mede door het mooie weer, fors meer omgezet dan een jaar eerder. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in recreatieartikelen en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden een omzetstijging.

Drogisterijen en parfumerieën en winkels in consumentenelektronica hebben net als in februari minder omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Kleine omzetgroei winkels in voedingsmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in maart een omzetstijging van ruim 1 procent. De verkopen waren daarentegen bijna 0,5 procent lager dan in maart 2016. De omzet van de supermarkten groeide met ongeveer 1,5 procent, terwijl de omzet van de speciaalzaken nagenoeg gelijk was aan die van een jaar eerder.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel (koopdaggecorrigeerd)
 feb-17mrt-17
Food totaal3,81,2
Supermarkten4,71,4
Speciaalzaken-1,4-0,1
Non-food totaal1,34,7
Schoenen en lederwaren-6,811,6
DHZ, keukens, vloeren9,89,1
Kleding0,87,2
Recreatie-artikelen-4,24,7
Meubels en huishoudartikelen2,73,3
Drogisterijen, parfumerieën e.d.-1,5-1,2
Consumentenelektronica-4,9-4,6

Online omzet opnieuw aanzienlijk hoger

De online omzet lag in maart circa 13 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 10 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 17 procent.

Relevante links