Consumptie gezinnen groeit bijna 1 procent in februari

20-4-2017 06:30
Consumenten hebben in februari 0,8 procent meer besteed dan in februari 2016, meldt het CBS. De groei is lager dan in de voorgaande maanden. Consumenten gaven vooral meer uit aan voedings- en genotmiddelen.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in april gunstiger dan in februari.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

y
-0,8
-2,1
-2
-2,5
-1,8
-1,7
-2,2
-1,2
0
0,3
-1,4
-0,8
-2,4
-0,2
0,1
0
0,3
1,5
-0,5
0,3
0,7
0,6
2
2
2,1
1,7
1,3
2,3
1,5
1,4
2,2
1,7
0,8
0,8
0,7
0,4
1,1
0,4
1,9
0,7
2,4
1,5
1,1
2,6
2,8
2,5
2,6
0,8

Consument geeft vooral meer uit aan voeding en woninginrichting

Consumenten gaven aan voedings- en genotmiddelen 1,5 procent meer uit dan in februari 2016. Verder gaven ze maar iets meer uit aan duurzame goederen. Consumenten hebben vooral meer besteed aan woninginrichting. Daarentegen gaven ze minder uit aan voertuigen en huishoudelijke apparaten.

Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in februari 4 procent meer heeft omgezet dan in februari 2016. De verkopen (volume) waren 1,5 procent hoger. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Consumenten hebben in februari nauwelijks meer uitgegeven aan overige goederen. Ze hebben minder gas verbruikt dan een jaar eerder.

Ten slotte gaven consumenten aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen 0,9 procent meer uit dan in februari 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

y
1,5
0,9
0,2
0,1
0,8

Omstandigheden voor consumptie gunstiger in april dan in februari

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in april gunstiger dan in februari. Dat komt vooral doordat het oordeel van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid een stuk positiever was. Ook de stijging van de aandelenkoersen ten opzichte van een jaar eerder was groter en consumenten waren positiever over hun toekomstige financiële situatie.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

Bronnen

Relevante links