Bestedingen consumenten groeien gestaag

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte
Consumenten hebben in september 0,9 procent meer uitgegeven dan in september 2015, meldt CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in november gunstiger dan in september, maar minder gunstig dan in oktober.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Consument geeft vooral meer uit aan diensten

Consumenten gaven aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen, 1,6 procent meer uit dan in september 2015. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Daarnaast hebben consumenten 0,8 procent meer aan voedings- en genotmiddelen besteed. Verder gaven consumenten 0,4 procent meer uit aan duurzame goederen. Vooral de uitgaven aan auto’s lagen hoger dan een jaar eerder.

Begin deze week meldde CBS dat de detailhandel in september 1,1 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen was de omzet van de detailhandel lager dan een jaar eerder.

Ten slotte hebben consumenten aan overige goederen, waaronder gas, 2,2 procent minder uitgegeven dan een jaar eerder. September 2016 was een relatief warme maand.

Binnenlandse consumptie naar categorie (volume, koopdaggecorrigeerd)
 mutatie
Diensten1,6
Voedings- en genotmiddelen0,8
Duurzame goederen0,4
Overige goederen (w.o. gas)-2,2
Totaal0,9

Omstandigheden voor consumptie gunstiger in november dan in september

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in november gunstiger dan in september. Dat komt vooral doordat Nederlandse consumenten in november positiever zijn over hun toekomstige financiële situatie dan in september. Verder is de consument positiever over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid. Daarentegen was de ontwikkeling van de koerswaarde van de Nederlandse aandelen in de radar van november ongunstiger dan in september.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.