Ongunstige samenstelling koopdagen drukt omzet detailhandel

De detailhandel heeft in januari 1,8 procent minder omgezet dan in januari 2015, meldt CBS. Dat komt door een ongunstigere samenstelling van de koopdagen. Het volume (de verkopen) kromp met 2,5 procent nog iets sterker. Zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de winkels in non-food leden omzetverlies. Online is er flink meer omgezet.

Januari telde dit jaar een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Koopdaggecorrigeerd groeide de omzet van de detailhandel licht.

Omzetontwikkeling detailhandel

Omzet food krimpt

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was 2,5 procent lager dan een jaar eerder. De verkopen waren 3,3 procent lager dan een jaar eerder, terwijl de prijzen 0,9 procent hoger lagen. De supermarkten verloren ruim 2 procent omzet, de speciaalzaken ruim 5 procent.

Minder omzet winkels in huishoudwaren en elektronica

De omzet van winkels in non-food kromp met 2,3 procent. De verkopen van non-foodartikelen waren 3,6 procent lager dan een jaar eerder, terwijl de prijzen 1,4 procent hoger lagen. Vooral de winkels in huishoudwaren en elektronica hebben in januari minder omgezet.

De omzet van de winkels in huishoudwaren kromp met bijna 12 procent. De winkels in consumentenelektronica zetten ruim 5 procent minder om dan een jaar eerder. Ook de winkels in kleding en de doe-het-zelfzaken realiseerden minder omzet. Alleen de winkels in meubels en de drogisterijen boekten een (bescheiden) omzetgroei.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel
Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel
 dec-15jan-16
Food totaal3-2,5
Supermarkten0,9-2,1
Speciaalzaken5,6-5,1
Non-food totaal3-2,3
Woninginrichting7,90,8
Drogisterijen5,80,1
Doe-het-zelf1,4-0,9
Bovenkleding2,9-2,3
Consumentenelektronica-3,5-5,4
Huishoudelijke artikelen-1,1-11,8

Opnieuw sterke groei online omzet

In januari is de online omzet met ruim 21 procent gegroeid. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) lag 16 procent hoger dan een jaar eerder. De webwinkels zetten 26 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.

Meer faillissementen

In de eerste twee maanden van 2016 zijn meer bedrijven in de detailhandel failliet verklaard dan in de maanden ervoor. In januari viel het doek voor 64 bedrijven, in februari sloten 65 bedrijven de deuren. Dat zijn de hoogste aantallen faillissementen in een jaar tijd.