Detailhandel zet 3 procent meer om

  • Plussen en minnen in de non-foodsector
  • Meer omzet supermarkten

In april van dit jaar heeft de detailhandel 3,1 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand van 2007. De prijzen stegen met bijna 2 procent. Het volume groeide ruim 1 procent. De omzetontwikkeling is positief beïnvloed doordat april in 2008 een gunstigere samenstelling had van de koopdagen dan vorig jaar. Na correctie voor dit effect is er van omzetgroei nog nauwelijks sprake. De grootste omzetgroei in de detailhandel kwam op naam van de internetverkopers en postorderbedrijven. Zij zetten ruim 20 procent meer om, aldus het CBS.

De omzet van non-foodwinkels nam in april toe met 1 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2007. Binnen de non-foodsector waren er zowel stijgers als dalers. De winkels in consumentenelektronica en de winkels in huishoudelijke artikelen realiseerden een omzetgroei van 10 procent. Winkels in kleding, schoenen, fietsen en tuinartikelen hadden duidelijk minder omzet dan een jaar eerder. Daarbij speelt waarschijnlijk een rol dat april in 2008 minder warm en zonnig was dan vorig jaar.

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden bijna 6 procent omzetgroei. De groei kwam geheel voor rekening van de supermarkten. De speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen verloren juist omzet.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.