Consumptie groeit minder hard

In het eerste kwartaal van dit jaar groeide het volume van de binnenlandse individuele consumptie met een bescheiden 1,9%. Zo laag is de groei – op kwartaalbasis – de afgelopen jaren niet geweest.

De terugval komt voor een deel door de invoering van het nieuwe belastingstelsel op 1 januari jongstleden. Vanwege de verhoging van het hoge btw-tarief haalde een aantal consumenten de aankoop van met name duurzame goederen naar voren. De fiscale maatregelen stimuleerden eind vorig jaar bovendien de uitgaven aan financiële en zakelijke diensten. Deze anticipatie-aankopen betekenden een extra impuls voor de consumptiegroei in het vierde kwartaal van 2000.

De keerzijde hiervan is een lagere groei begin 2001, vooral bij de duurzame goederen. Het volume van de bestedingen aan duurzame goederen in het eerste kwartaal is 3,3% kleiner dan een jaar eerder. Na 1995 heeft zich bij deze consumptiecategorie geen afname meer voorgedaan.

Volume consumptie (mutaties t.o.v. voorgaand jaar)

In de eerste maanden van dit jaar is vooral de verkoop van nieuwe personenauto’s flink gedaald. Maar ook als de bestedingen aan vervoermiddelen buiten beschouwing worden gelaten, valt de consumptiegroei in het eerste kwartaal terug.

Karin van der Ven

Bron: CBS; Conjunctuurbericht mei 2001