Kooplustige consumenten

Het volume van de binnenlandse bestedingen door gezinnen is in het eerste kwartaal van dit jaar 4,3% groter dan in hetzelfde kwartaal van 1999. Dit cijfer is beduidend hoger dan het groeicijfer in het laatste kwartaal van vorig jaar. De schrikkeldag heeft de consumptie weliswaar positief beïnvloed, maar dit is niet een volledige verklaring voor het hoge groeicijfer.

De consument lijkt voorlopig kooplustig te blijven. Duurzame goederen zijn in het eerste kwartaal vooral in trek. Aan deze categorie heeft de consument 7,7% meer besteed dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Binnen deze categorie wordt vooral veel meer uitgegeven aan huishoudelijke apparaten.

Ook aan voedings- en genotmiddelen wordt in het eerste kwartaal meer uitgegeven (3,1%). Dit is vrij opvallend, aangezien de bestedingen aan voeding al enige tijd onder druk staan.

Consumptie van huishoudens
(verandering t.o.v. zelfde kwartaal voorgaand jaar, voor prijsverandering gecorrigeerd)

0541g1.gif (6917 bytes)

De maandcijfers tonen een grillig verloop, mede omdat juist in deze categorie koopdageneffecten een belangrijke rol spelen. In januari lagen de bestedingen nog ruim 3% lager dan in dezelfde maand van het vorig jaar. Daarentegen lagen deze in februari, mede door de schrikkeldag, bijna 5% hoger. Het is derhalve nog te vroeg om te concluderen dat voedingsmiddelen weer populairder worden. Aan diensten wordt 3,7% meer besteed. De groei van deze categorie is al geruime tijd vrij stabiel.

Karin van der Ven

Bron: CBS, conjunctuurbericht mei 2000