Minder busreizen

Steeds minder mensen gaan per bus vanuit Nederland naar hun buitenlandse (vakantie)-bestemming. Alleen langs de Spaanse en Noorse grensposten kwamen vorig jaar meer uit Nederland vertrokken busreizigers dan in 1998.

Busreizigers naar land van bestemming
(vertrokken uit Nederland)

Busreizigers naar land van bestemming (vertrokken uit Nederland)

Het aantal ritten en reizigers mag dan wel verminderd zijn, maar de gemiddelde lengte van een busreis is licht (met 3,5 %) toegenomen. Het aantal busritten naar een bestemming tot 400 km is namelijk verminderd. Ook op vele andere afstanden vindt er een daling plaats. Daarentegen is het aantal ritten in de afstandsklasse van 1000 tot 2000 km licht toegenomen. Het gaat daarbij vooral om ritten naar de Spaanse Oostkust.

Busreizigers naar afstandsklasse

Busreizigers naar afstandsklasse

Auto blijft populair

Voor een korte vakantie naar het buitenland (maximaal 4 dagen) is de personenauto de laatste jaren veruit het populairste vervoermiddel. Van de 100 korte vakanties naar het buitenland wordt gemiddeld 65 keer met de personenauto gereisd, terwijl 15 keer de keuze valt op vervoer per toerwagen.

Bij vakanties van 5 dagen en langer blijkt dat de personenauto de laatste jaren iets minder vaak gebruikt wordt. Bij de helft van de lange vakanties neemt men de auto; bij 30% kiest men voor het vliegtuig. Bij 11% van de lange vakanties laat men zich per toerwagen vervoeren.

Rijden of vliegen?

De daling van het aantal ritten heeft verscheidene oorzaken. Zo maken de busondernemers minder pendelritten en meerdaagse ritten. Verder hebben verschillende buitenlandse touroperators de contracten opgezegd. Bovendien daalt het prijsverschil met vliegtickets. Soms hebben de ondernemers kwalitatief goede (en duurdere) reizen in het programma gehouden, die echter minder rendement opleverden.

Het vliegtuig lijkt op trajecten binnen Europa inderdaad met de bus te concurreren. Busreizigers stappen echter hoofdzakelijk voor vakantie of vrije tijd in de bus, terwijl het vliegtuig ook voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt.

De laatste jaren neemt het aantal vliegtuigpassagiers toe, dat reist vanaf de vliegvelden Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht en dat een Europees land als bestemming heeft.

Op Nederlandse luchthavens afgehandelde passagiers met bestemming Europa

Op Nederlandse luchthavens afgehandelde passagiers met bestemming Europa

Frits Mullenders