Cafetaria's groeien minder hard

Vorig jaar groeide de omzet in de horeca met gemiddeld 6%. De cafetaria’s hebben daarvan niet kunnen meeprofiteren. De omzetgroei bij de cafetaria’s, inclusief snackbars, lunchrooms en fastfoodrestaurants, is met 2,8% namelijk aanmerkelijk minder uitbundig. Met name in het derde kwartaal waren de resultaten mager. Waarschijnlijk heeft het slechte weer hier de cafetaria’s parten gespeeld: de omzet steeg in dit kwartaal met minder dan 1%.

De omzet bij de cafetaria’s staat al langer onder druk. In 1995 en 1996 was er zelfs sprake van een daling. In 1997 leek het tij te keren en steeg de omzet nog met 5,4%. In 1998 is deze stijgende lijn alweer omgebogen.

Omzetten in de horeca, 1998

Omzetten in de horeca, 1998

Steeds meer concurrentie

De cafetaria’s ondervinden steeds meer concurrentie. Dat komt onder meer door de verruiming van de winkeltijden. Een consument kan voor zijn snelle maaltijd immers ook terecht bij de supermarkt. Bovendien nemen steeds meer andere ondernemers dan cafetaria-uitbaters horecaverkopen voor hun rekening. Voor een broodje kaas of een kopje cappucino kan de consument ook terecht bij bijvoorbeeld warenhuizen en woonboulevards. Een derde verklaring voor de afgenomen omzetgroei is de terugdringing van speelautomaten. Daardoor lopen de cafetaria’s veel klandizie mis.

Groot en klein

Opvallend is de afwijkende omzetontwikkeling tussen de grote en kleine bedrijven. De omzet in de kleine bedrijven (voornamelijk snackbars en cafetaria’s) is in 1998 met slechts 2,1% gestegen. Bij de grote bedrijven, met name fastfoodrestaurants, ligt de omzetstijging met 4,8% meer dan twee keer zo hoog. Het verschil tussen kleine en grote bedrijven openbaart zich al enige jaren.

Omzet snackbars, cafetaria's en fastfoodrestaurants
(verandering t.o.v. voorgaand jaar)

Omzet snackbars, cafetaria's en fastfoodrestaurants
Paul Ras