Auteur: Anna van der Meij, Niek Verbaan
Conceptafbakening van competitie en verdringing bij internethandel

4. Conclusie

Om de competitie van Nederlandse webwinkels in het buitenland af te bakenen tot een meetbaar concept is waargenomen concurrentie besproken. Ook de verdringing van Nederlandse webwinkels door buitenlandse webwinkels duidt, los van een drempelwaarde, op concurrentie. Daarmee resulteert de afbakening van competitie en verdringing in hetzelfde meetbare concept concurrentie, maar vanuit verschillende invalshoeken.

Ook de OECD noemt twee uitgangspunten om het concurrentievermogen van een land te meten. Afhankelijk van het doel waarvoor de voorgestelde indicator moet worden gebruikt, kunnen drie verschillende benaderingen worden gekozen: (1) de studie wordt beperkt tot de concurrentiepositie op de exportmarkten van elk land (2) de studie wordt beperkt tot de concurrentiepositie op de thuismarkt of (3) beiden (Durand & Giorno, 1987). 

De concurrentie van Nederlandse webwinkels in het buitenland wordt gedefinieerd als exportconcurrentie. Anderzijds wordt de concurrentie tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels in Nederland gedefinieerd als importconcurrentie. Op deze manier wordt er voor beide benaderingen apart een concurrentievermogen berekend. Idealiter moeten beiden indicatoren (1) betrekking hebben op alle aan concurrentie blootgestelde bedrijfstakken, (2) alle markten omvatten die voor concurrentie openstaan en (3) worden samengesteld uit gegevens die internationaal volledig vergelijkbaar zijn (Durand & Giorno, 1987). Echter, in de praktijk voldoet geen van de indicatoren aan alle criteria.

Het huidige onderzoek voldoet niet aan het tweede criterium; immers enkel de online markt wordt geanalyseerd. Verder wordt ook de internationale vergelijkbaarheid (het derde criterium) geschonden. Daarom zal de exportconcurrentie worden gebaseerd op de omzet behaald aan internetverkopen in het buitenland. Uitkomsten geven een indicatie van de mate waarin Nederlandse webwinkels de concurrentie aangaan in het buitenland. 
Voor importconcurrentie is een verhoudingsgetal gebaseerd op de uitgaven van Nederlandse consumenten aan respectievelijk buitenlandse en Nederlandse webwinkels voldoende.