Consumptie huishoudens krimpt met 0,4 procent in maart

© Hollandse Hoogte / Richard Brocken
In maart 2021 hebben consumenten 0,4 procent minder besteed dan in maart 2020, meldt het CBS. Een maand eerder was de krimp nog 11,6 procent. De veel kleinere krimp in maart komt onder meer doordat de consumptie in maart vorig jaar ook al op een laag niveau lag. Halverwege maart 2020 ging immers de eerste lockdown in. Daarnaast werd het vanaf 3 maart 2021 mogelijk om op afspraak te winkelen en naar de kapper te gaan. In maart 2021 besteedden consumenten minder aan diensten en voedingsmiddelen dan een jaar eerder, maar meer aan duurzame goederen.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume, koopdaggecorrigeerd)
jaarmaand%-verandering (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
2017april2,8
2017mei3
2017juni2,7
2017juli2,5
2017augustus2,3
2017september3,3
2017oktober1
2017november2,6
2017december1,7
2018januari1,7
2018februari3,2
2018maart3
2018april3,2
2018mei2
2018juni2,6
2018juli2,8
2018augustus2,6
2018september2
2018oktober2,1
2018november2,2
2018december1,7
2019januari1,3
2019februari0,9
2019maart1,4
2019april1,5
2019mei2,5
2019juni1,4
2019juli1,1
2019augustus1,1
2019september2
2019oktober2
2019november1,7
2019december3,1
2020januari1
2020februari1,2
2020maart-6,4
2020april-17
2020mei-12
2020juni-7
2020juli-2,4
2020augustus-2
2020september-3,7
2020oktober-6
2020november-6,4
2020december-11,6
2021januari-13,1
2021februari-11,6
2021maart-0,4

Consument besteedt minder aan diensten, maar meer aan duurzame goederen

In maart hebben consumenten 3,0 procent minder besteed aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant, of een voetbalwedstrijd, dan in maart 2020. De krimp is veel kleiner dan in februari, toen consumenten 16,9 procent minder uitgaven aan diensten dan een jaar eerder. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Aan duurzame goederen werd 6,9 procent meer gespendeerd dan in maart 2020. Consumenten gaven vooral meer uit aan kleding, schoenen en elektrische apparatuur. In februari was er nog een krimp van 16,7 procent. De omslag hangt onder meer samen met de forse krimp van de bestedingen in maart 2020. Daarnaast was het vanaf 3 maart 2021 mogelijk om op afspraak te winkelen. In maart 2021 werd ongeveer evenveel aan duurzame goederen uitgegeven als in maart 2019.

Aan voedings- en genotmiddelen hebben consumenten 0,6 procent minder gespendeerd dan in maart 2020, toen er fors gehamsterd werd in de supermarkten. Aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit en motorbrandstoffen, hebben huishoudens 0,9 procent meer besteed dan een jaar eerder. Dit komt vooral door een hoger energieverbruik. In maart 2021 was het iets kouder dan in maart 2020.

Drie weken geleden meldde het CBS dat de detailhandel in maart 5,9 procent meer heeft omgezet dan in maart 2020. De non-foodsector realiseerde een kleine omzetstijging, terwijl de foodsector omzet verloor. Online werd 68,3 procent meer omgezet door de detailhandel. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens naar categorie (volume, koopdaggecorrigeerd), maart 2021
 %-verandering (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Duurzame goederen6,9
Overige goederen (w.o. gas en motorbrandstoffen)0,9
Voedings- en genotmiddelen-0,6
Diensten-3,0
Totaal-0,4

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.