Grootste daling consumentenvertrouwen ooit

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Ramon van Flymen
Door de coronacrisis is in april het vertrouwen van consumenten enorm verslechterd. Het consumentenvertrouwen daalt van -2 in maart naar -22 in april. Dat is de grootste daling ooit, maar niet de laagste stand ooit. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid zijn fors verslechterd.

Met -22 ligt het consumentenvertrouwen in april ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2016mei7
2016juni11
2016juli9
2016augustus9
2016september12
2016oktober17
2016november20
2016december21
2017januari21
2017februari22
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september18
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari0
2019februari-2
2019maart-4
2019april-3
2019mei-3
2019juni0
2019juli2
2019augustus0
2019september-2
2019oktober-1
2019november-2
2019december-2
2020januari-3
2020februari-2
2020maart-2
2020april-22

Nog nooit zo negatief over economische situatie in de komende 12 maanden

Consumenten oordelen fors negatiever over de economie dan in maart. De deelindicator economisch klimaat gaat van -8 naar -31. Over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten nog nooit zo negatief geweest als in april 2020. Het vorige dieptepunt werd bereikt in november 2011, tijdens de eurocrisis. Over de economie van de afgelopen 12 maanden zijn consumenten nagenoeg even positief als in maart.

Economische situatie komende 12 maanden
jaarmaandsaldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden)
2016mei12
2016juni23
2016juli18
2016augustus19
2016september25
2016oktober32
2016november38
2016december38
2017januari40
2017februari41
2017maart45
2017april49
2017mei43
2017juni40
2017juli41
2017augustus43
2017september38
2017oktober40
2017november38
2017december40
2018januari41
2018februari40
2018maart41
2018april41
2018mei35
2018juni34
2018juli34
2018augustus30
2018september26
2018oktober19
2018november17
2018december7
2019januari-9
2019februari-13
2019maart-15
2019april-13
2019mei-12
2019juni-7
2019juli-2
2019augustus-10
2019september-14
2019oktober-14
2019november-16
2019december-18
2020januari-17
2020februari-15
2020maart-25
2020april-69

Grootste daling koopbereidheid ooit

Ook de koopbereidheid is fors verslechterd. Deze deelindicator gaat van 2 in maart naar -17 in april, de grootste daling ooit. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden verslechtert flink. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen veel ongunstiger dan in de voorgaande maand. De verslechteringen van deze twee onderdelen van de koopbereidheid zijn ook de grootste ooit. Daarentegen is het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden positiever.

Merendeel consumenten verwacht stijging werkloosheid

Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten. Ze waren veel negatiever over de toekomstige werkloosheid dan in maart. Ook hier was de verslechtering de grootste ooit. Ongeveer 85 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal toenemen, 8 procent voorziet een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee afgerond uit op -78. Het dieptepunt van de werkloosheidsverwachting was -88 in maart 1993.

Verwachtingen over de werkloosheid in de komende 12 maanden
jaarmaandsaldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden)
2016mei-19
2016juni2
2016juli-3
2016augustus2
2016september7
2016oktober2
2016november13
2016december23
2017januari36
2017februari43
2017maart38
2017april42
2017mei34
2017juni37
2017juli36
2017augustus45
2017september41
2017oktober49
2017november45
2017december50
2018januari53
2018februari51
2018maart52
2018april52
2018mei45
2018juni49
2018juli46
2018augustus46
2018september46
2018oktober36
2018november38
2018december28
2019januari25
2019februari25
2019maart25
2019april21
2019mei28
2019juni29
2019juli23
2019augustus11
2019september12
2019oktober5
2019november-11
2019december-13
2020januari-6
2020februari0
2020maart-14
2020april-78

De coronacrisis heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen. Om er voor te zorgen dat het niveau van de reeks en de seizoensinvloeden goed worden geraamd is het gebruikte tijdreeksmodel aangepast. Het gevolg hiervan is dat de nauwkeurigheid van de cijfers lager is dan normaal.