Vertrouwen consument verandert nauwelijks

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte / Peter Hilz
De stemming onder consumenten verandert nauwelijks. Het consumentenvertrouwen komt in oktober uit op -1. In september was dat -2. De koopbereidheid verbetert iets, terwijl het oordeel over het economisch klimaat nauwelijks verandert.

Met -1 ligt het consumentenvertrouwen in oktober boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
jaarmaandsaldo (gemiddelde van de deelvragen)
2015november14
2015december13
2016januari11
2016februari6
2016maart2
2016april6
2016mei7
2016juni11
2016juli9
2016augustus9
2016september12
2016oktober17
2016november20
2016december21
2017januari21
2017februari22
2017maart24
2017april26
2017mei23
2017juni23
2017juli25
2017augustus26
2017september23
2017oktober23
2017november22
2017december25
2018januari24
2018februari23
2018maart24
2018april25
2018mei23
2018juni23
2018juli23
2018augustus21
2018september19
2018oktober15
2018november13
2018december9
2019januari1
2019februari-2
2019maart-4
2019april-3
2019mei-3
2019juni0
2019juli2
2019augustus0
2019september-2
2019oktober-1

Koopbereidheid verbetert iets, oordeel over economisch klimaat nagenoeg hetzelfde

De koopbereidheid verbetert iets in oktober. Deze deelindicator staat op 1, tegen -1 in september. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden is een fractie minder negatief en het oordeel over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden een fractie positiever. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen wat gunstiger.

Consumenten oordelen in oktober nauwelijks anders over de economie dan in september. De deelindicator Economisch klimaat gaat van -3 naar -4. Dat komt doordat consumenten een fractie minder positief zijn over de economie in de afgelopen twaalf maanden.

Minder positief over toekomstige werkloosheid

De verwachting van consumenten over de toekomstige werkloosheid verslechtert. Een kwart van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden zal stijgen, 30 procent verwacht een daling. Het saldo komt uit op 5, tegen 11 in de vorige maand. De werkloosheid volgens de internationale definitie (ILO) is de afgelopen maanden opgelopen.

Verwachtingen m.b.t. werkloosheid in komende 12 maanden
jaarmaandsaldo (saldo % positieve en % negatieve antwoorden)
2015november-9
2015december-13
2016januari-26
2016februari-13
2016maart-36
2016april-16
2016mei-19
2016juni2
2016juli-3
2016augustus2
2016september7
2016oktober2
2016november13
2016december23
2017januari36
2017februari43
2017maart38
2017april42
2017mei34
2017juni37
2017juli36
2017augustus45
2017september41
2017oktober49
2017november45
2017december50
2018januari53
2018februari51
2018maart52
2018april52
2018mei45
2018juni49
2018juli46
2018augustus46
2018september46
2018oktober36
2018november38
2018december28
2019januari25
2019februari25
2019maart25
2019april21
2019mei28
2019juni29
2019juli23
2019augustus11
2019september12
2019oktober5