Vroeg begin hooikoortsseizoen

© Hollandse Hoogte / Bert Beelen
Hooikoortspatiënten hebben in 2019 relatief vroeg in het jaar medicijnen gekocht voor hun pollenallergie. De eerste piek in aanschaf van hooikoortsmedicatie lag al in februari en begin maart, ruim een maand eerder dan in voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de verkoop van hooikoortsmedicatie, de hooikoortsindex.

In het voorjaar van 2018 heeft het CBS voor het eerst de hooikoortsindex gepubliceerd. Deze index brengt aan de hand van verkoopgegevens van hooikoortsmedicatie bij drogisterijen het verloop van het hooikoortsseizoen in beeld. In 2018 was mede door het warme weer in april een hogere piek in verkoopcijfers van hooikoortsmedicatie te zien dan in voorgaande jaren.

In onderstaande eerste figuur laat de omzetindex het verloop in de wekelijkse verkoop van hooikoortsmedicatie zien, ten opzichte van de gemiddelde weekomzet in 2016. Daarbij worden ook de veranderingen in hoeveelheid allergene pollen in de lucht weergegeven. De aantallen pollen, gemeten door het Elkerliek ziekenhuis, zijn weergegeven voor soorten die een matige, sterke of zeer sterke allergene reactie opwekken (hazelaar, els, berk, grassenfamilie, zuring, weegbree, libanonceder, alsem, ambrosia). Pieken in de verkoop van zelfzorgmedicijnen tegen hooikoorts blijken min of meer samen te vallen met pieken in de concentratie van pollen in de lucht.

Omzet hooikoortsmedicatie en pollen in de lucht
   Omzet hooikoortsmedicatieMeest allergene pollen
2016126,524
223,43
322,413
424,3107
527,51013
632,9269
730,0263
835,2179
934,9133
1065,9276
1195,3303
1273,4199
1392,442
14134,71177
15228,43475
16179,9363
17108,6282
18326,3711
19373,3231
20182,9204
21259,785
22510,4506
23561,1563
24159,939
25142,1167
26113,00
27135,2510
28119,1195
29123,0181
3088,416
3168,768
3262,198
3367,782
3465,1105
3557,273
3654,5102
3753,344
3851,848
3944,771
4041,79
4131,29
4232,13
4328,11
4425,40
4522,51
4621,41
4723,61
4822,40
4920,70
5022,50
5127,20
5226,66
2017124,96
222,521
322,17
424,910
525,918
623,03
731,2351
840,4880
953,8150
1065,347
11111,3124
12110,79
13221,32623
14184,81017
15172,5381
16120,8143
17115,393
18126,764
19144,726
20171,5171
21420,1
22505,9290
23272,9307
24297,9139
25238,0235
26126,0122
27129,6156
28103,781
29109,325
3083,364
3173,950
3262,663
3356,965
3464,662
3556,026
3644,37
3736,025
3837,731
3933,917
4030,520
4130,56
4230,11
4330,61
4430,21
4527,40
4624,90
4725,70
4825,50
4921,93
5032,90
5142,92
5242,448
2018129,15
227,270
325,923
431,8143
534,460
631,2143
733,1262
838,3217
933,584
1058,91054
1183,3237
1266,742
1378,58
14126,1330
15263,23709
16540,14398
17257,8380
18231,045
19293,788
20204,9120
21607,4661
22452,5742
23302,0318
24203,2312
25138,1189
26168,9281
27169,7236
28110,2124
29117,261
3092,5145
3175,096
3257,6100
3349,311
3446,114
3544,128
3637,461
3736,986
3837,462
3934,818
4030,64
4129,56
4235,43
4333,26
4431,42
4528,40
4625,90
4728,43
4827,10
4925,01
5026,60
5133,010
5241,549
2019138,349
230,13
335,554
431,812
531,922
632,5157
7100,44915
8258,14242
9279,91366
1091,275
Bron: CBS, Elkerliek ziekenhuis

Hoge pollenconcentratie in februari

In februari werd na een week met relatief hoge temperaturen een sterke toename van pollen gemeten, vooral van elzen en hazelaars. Daarna was gelijk een toename in de verkoop van hooikoortsmedicatie te zien, die een paar weken aanhield. Begin maart daalde de verkoop van deze producten weer. De pollenconcentratie in de lucht was toen ook sterk verminderd.

Omzet zelfzorgmedicatie tegen hooikoorts

De hooikoortsindex, de omzetindex van hooikoortsmedicatie, is gebaseerd op wekelijkse verkoopcijfers van drogisterijen. Het gaat hier om zelfzorgmedicatie die zonder voorschrift te koop is bij een drogist. Dit is medicatie in de vorm van tabletten, neussprays of oogdruppels die de allergische reactie remmen. Deze wekelijkse gegevens worden door het CBS Center for Big Data Statistics (CBDS) bewerkt tot een wekelijkse omzetindex van hooikoortsmedicatie. De omzetindex beoogt niet de omvang van de totale verkopen van hooikoortsmedicatie in Nederland te geven, maar door de ontwikkelingen in de weekomzetten meer inzicht te geven in het verloop van het hooikoortsseizoen en de aankoopmomenten van consumenten.

Bronnen