Omzet detailhandel ruim 3 procent hoger in 2018
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 0,9 procent hoger dan in december 2017.
maand | verandering (%-verandering t.o.v. jaar eerder) | |
---|---|---|
2014 | januari | 1 |
2014 | februari | 1,6 |
2014 | maart | 2 |
2014 | april | 1,9 |
2014 | mei | 0,1 |
2014 | juni | 0,7 |
2014 | juli | 0 |
2014 | augustus | 2,6 |
2014 | september | -1,3 |
2014 | oktober | 2 |
2014 | november | 2,9 |
2014 | december | 1,8 |
2015 | januari | 1,4 |
2015 | februari | 2,4 |
2015 | maart | 1,4 |
2015 | april | 1,6 |
2015 | mei | 1,4 |
2015 | juni | 4 |
2015 | juli | 2,9 |
2015 | augustus | 1 |
2015 | september | 5 |
2015 | oktober | 2,4 |
2015 | november | 1,1 |
2015 | december | 2,8 |
2016 | januari | 1,5 |
2016 | februari | 2,2 |
2016 | maart | 1,5 |
2016 | april | 0,8 |
2016 | mei | 3,5 |
2016 | juni | 1,4 |
2016 | juli | 2,8 |
2016 | augustus | 2,1 |
2016 | september | 0,4 |
2016 | oktober | 5,2 |
2016 | november | 5 |
2016 | december | 2,3 |
2017 | januari | 5 |
2017 | februari | 2,9 |
2017 | maart | 4,6 |
2017 | april | 4,3 |
2017 | mei | 3,8 |
2017 | juni | 4,5 |
2017 | juli | 4,5 |
2017 | augustus | 4,5 |
2017 | september | 5,8 |
2017 | oktober | 1,5 |
2017 | november | 5,4 |
2017 | december | 3,7 |
2018 | januari | 3,7 |
2018 | februari | 2,9 |
2018 | maart | 1,5 |
2018 | april | 5,8 |
2018 | mei | 3,6 |
2018 | juni | 3 |
2018 | juli | 3,9 |
2018 | augustus | 3,4 |
2018 | september | 1,7 |
2018 | oktober | 3,2 |
2018 | november | 4,1 |
2018 | december | 2,3 |
*exclusief tankstations en apotheken |
Op één na hoogste omzetgroei na 2006
De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent.
Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.
Jaar | Omzet (2015=100) |
---|---|
2008 | 105,0 |
2009 | 100,4 |
2010 | 99,9 |
2011 | 99,9 |
2012 | 98,6 |
2013 | 96,5 |
2014 | 97,7 |
2015 | 100,0 |
2016 | 102,4 |
2017 | 106,7 |
2018 | 110,2 |
*exclusief tankstations en apotheken |
Omzet non-foodsector bijna 2 procent hoger in 2018
De omzet van de winkels in non-food groeide in 2018 met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,5 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren boekten echter een omzetverlies.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2 procent meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide met 2,2 procent. Supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2017 en bij de speciaalzaken lager.
2017 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | 2018 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Totaal food | 3,2 | 3,2 |
Supermarkten | 3,6 | 3,8 |
Speciaalzaken | 0,7 | -0,4 |
Totaal non-food | 3,1 | 1,7 |
Doe-het-zelf, keukens, vloeren | 7,4 | 2,3 |
Meubels en woninginrichting | 8,4 | 2,1 |
Drogisterijen | 1 | 2,1 |
Kleding | 1,2 | 1 |
Recreatie-artikelen | -0,4 | -0,2 |
Consumentenelektronica en witgoed | -2,2 | -0,8 |
Schoenen en lederwaren | 2,1 | -2,2 |
* exclusief tankstations en apotheken |
Online omzet bijna 18 procent hoger
In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzet, koopdag- en seizoencorrectie
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen
Relevante links
- Toelichting - Omzet detailhandel
- Dossier - Conjunctuur