Omzet detailhandel ruim 3 procent hoger in 2018

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP
In 2018 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar 2017, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 2,8 procent hoger. De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide. Online is bijna 18 procent meer omgezet. In de maand december is de omzet met 2,3 procent gegroeid.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 0,9 procent hoger dan in december 2017.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 maandverandering (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2014januari1
2014februari1,6
2014maart2
2014april1,9
2014mei0,1
2014juni0,7
2014juli0
2014augustus2,6
2014september-1,3
2014oktober2
2014november2,9
2014december1,8
2015januari1,4
2015februari2,4
2015maart1,4
2015april1,6
2015mei1,4
2015juni4
2015juli2,9
2015augustus1
2015september5
2015oktober2,4
2015november1,1
2015december2,8
2016januari1,5
2016februari2,2
2016maart1,5
2016april0,8
2016mei3,5
2016juni1,4
2016juli2,8
2016augustus2,1
2016september0,4
2016oktober5,2
2016november5
2016december2,3
2017januari5
2017februari2,9
2017maart4,6
2017april4,3
2017mei3,8
2017juni4,5
2017juli4,5
2017augustus4,5
2017september5,8
2017oktober1,5
2017november5,4
2017december3,7
2018januari3,7
2018februari2,9
2018maart1,5
2018april5,8
2018mei3,6
2018juni3
2018juli3,9
2018augustus3,4
2018september1,7
2018oktober3,2
2018november4,1
2018december2,3
*exclusief tankstations en apotheken

Op één na hoogste omzetgroei na 2006

De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent.

Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Omzetontwikkeling detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
JaarOmzet (2015=100)
2008105,0
2009100,4
201099,9
201199,9
201298,6
201396,5
201497,7
2015100,0
2016102,4
2017106,7
2018110,2
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodsector bijna 2 procent hoger in 2018

De omzet van de winkels in non-food groeide in 2018 met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,5 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren boekten echter een omzetverlies.

Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2 procent meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide met 2,2 procent. Supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2017 en bij de speciaalzaken lager.

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 2017 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)2018 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food3,23,2
Supermarkten3,63,8
Speciaalzaken0,7-0,4
Totaal non-food3,11,7
Doe-het-zelf, keukens, vloeren7,42,3
Meubels en woninginrichting8,42,1
Drogisterijen12,1
Kleding1,21
Recreatie-artikelen-0,4-0,2
Consumentenelektronica en witgoed-2,2-0,8
Schoenen en lederwaren2,1-2,2
* exclusief tankstations en apotheken

Online omzet bijna 18 procent hoger

In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.