EU-webwinkels zetten ruim 400 miljoen om in Nederland

© Hollandse Hoogte / Jordi Huisman
Nederlandse consumenten kochten in het derde kwartaal van 2018 voor ongeveer 406 miljoen euro (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 14 procent meer dan in het derde kwartaal van 2017. De internetverkopen van de Nederlandse detailhandel waren in deze periode bijna 18 procent hoger. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

In de eerste drie kwartalen van 2018 bedroegen de verkopen van Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten in totaal 1 253 miljoen euro. Dit is bijna 16 procent meer dan in dezelfde periode van 2017. In de eerste drie kwartalen van 2014 was de omzet van Europese webwinkels aan Nederlandse consumenten 555 miljoen euro.

Nederlandse internetverkopen groeien harder in eerste drie kwartalen van 2018

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in de eerste drie kwartalen van 2018 bijna 19 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Pure webwinkels in Nederland zetten in de eerste drie kwartalen ruim 14 procent meer om. Bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel waren de internetverkopen 26 procent hoger. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel was in de eerste drie kwartalen van 2018 ruim 3 procent hoger.

Omzet internetverkopen
JaarKwartaalInternetverkopen door Nederlandse webwinkels (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Internetverkopen door buitenlandse webwinkels (gevestigd in de EU) aan Nederlanders (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20151e kwartaal17,825
20152e kwartaal19,526,9
20153e kwartaal24,928,8
20154e kwartaal25,128,7
20161e kwartaal2421,7
20162e kwartaal21,235
20163e kwartaal1625,2
20164e kwartaal19,832,7
20171e kwartaal16,129
20172e kwartaal20,613,1
20173e kwartaal21,121,1
20174e kwartaal21,314,8
20181e kwartaal20,714,9
20182e kwartaal18,218
20183e kwartaal17,714,3

Omzetaandeel Europese webwinkels klein

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2017 ging het om nog geen 2 procent van de totale detailhandelsomzet in Nederland. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Toelichting methode

Het gaat wat betreft de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen bij bedrijven gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en ze zijn dus voorlopig. De foutmarge op deze omzet is ongeveer 5 procent.