Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in november

De detailhandel heeft in november 4,1 procent meer omgezet dan in november 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met 2,5 procent en in de non-foodsector met bijna 4 procent. Daarnaast is online bijna 20 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,6 procent hoger dan in november 2017.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd) (%-mutatie t.o.v. jaar eerder)
 mutatie
2014 januari1
2014 februari1,6
2014 maart2
2014 april1,9
2014 mei0,1
2014 juni0,7
2014 juli0
2014 augustus2,6
2014 september-1,3
2014 oktober2
2014 november2,9
2014 december1,8
2015 januari1,4
2015 februari2,4
2015 maart1,4
2015 april1,6
2015 mei1,4
2015 juni4
2015 juli2,9
2015 augustus1
2015 september5
2015 oktober2,4
2015 november1,1
2015 december2,8
2016 januari1,5
2016 februari2,2
2016 maart1,5
2016 april0,8
2016 mei3,5
2016 juni1,4
2016 juli2,8
2016 augustus2,1
2016 september0,4
2016 oktober5,2
2016 november5
2016 december2,3
2017 januari5
2017 februari2,9
2017 maart4,6
2017 april4,3
2017 mei3,8
2017 juni4,5
2017 juli4,5
2017 augustus4,5
2017 september5,8
2017 oktober1,5
2017 november5,4
2017 december3,7
2018 januari3,7
2018 februari2,9
2018 maart1,5
2018 april5,8
2018 mei3,6
2018 juni3
2018 juli3,9
2018 augustus3,4
2018 september1,7
2018 oktober3,3
2018 november4,1
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels bijna 4 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in november met 3,8 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,1 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in november een omzetstijging. Verder kwam de omzet van de drogisterijen nauwelijks hoger uit dan een jaar eerder en is de omzet van de winkels in recreatie-artikelen gekrompen.

Omzetstijging winkels in voedingsmiddelen 2,5 procent

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november 2,5 procent meer omgezet dan in november 2017. Het verkoopvolume groeide met 1 procent. De omzetstijging van de supermarkten (2,8 procent) was groter dan die van de speciaalzaken (1 procent).

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd) (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder)
  Oktober 2018 November 2018
Totaal food2,72,5
Supermarkten2,92,8
Speciaalzaken1,31
Totaal non-food1,93,8
Consumentenelektronica en witgoed0,76,3
Schoenen en lederwaren-15,7
Kleding1,35,6
Doe-het-zelf, keukens, vloeren3,73,1
Meubels en woninginrichting-0,12,9
Drogisterijen00,3
Recreatie-artikelen3,6-1,9
* exclusief tankstations en apotheken

Online omzet bijna 20 procent hoger

De online omzet was in november bijna 20 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 12 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 33 procent.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

Relevante links