Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017

In 2017 werd 199 miljoen ton goederen over de weg vervoerd van en naar Nederland. Dat is een stijging van 4,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Zowel vrachtauto’s uit Nederland als vrachtauto’s afkomstig uit het buitenland vervoerden meer in 2017. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Buitenlandse vrachtauto’s vervoerden in 2017 95 miljoen ton goederen van en naar Nederland, een stijging van 5,1 procent ten opzichte van 2016. Bij Nederlandse vrachtauto’s steeg dit transport met 3,5 procent. Voor de Nederlandse vrachtauto’s was het, na twee jaren van krimp, voor het eerst dat het grensoverschrijdend vervoer weer toenam. Het aandeel van buitenlandse vrachtauto’s in het vervoerd gewicht nam vorig jaar opnieuw toe. Tussen 2008 en 2017 is dit aandeel gestegen van 38 naar 48 procent. Vooral vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen) vervoerden meer van en naar Nederland. Tussen 2008 en 2017 is het vervoerde gewicht van en naar Nederland door MOE-landen bijna verdrievoudigd.

Vervoerd gewicht van en naar Nederland naar nationaliteit vrachtauto (mln ton)
 NederlandOverige Europese landenMOE-landen
2008127,361,515,5
2009115,654,417,1
2010106,451,520
2011111,350,220,8
2012106,749,821,7
2013104,249,925,5
2014106,647,827,6
2015102,247,933,6
2016100,950,140,2
2017104,450,844,1

Bilateraal vervoer

Het internationale vervoer door Nederlandse vrachtauto’s bestaat voornamelijk uit bilateraal vervoer. Van het grensoverschrijdend vervoerd gewicht in 2017 door Nederlandse vrachtauto’s werd 92 procent in Nederland geladen of gelost. Bij vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europese landen lag het aandeel van het bilaterale vervoer in 2017 op 61 procent. Bij vrachtauto’s uit Roemenië was dit aandeel met 35 procent het laagst. Van de in Nederland geladen goederen werd maar 10 procent naar Roemenië vervoerd. Twee derde van de goederen was bestemd voor Duitsland, België en Frankrijk.

Internationaal wegvervoer naar stroom per vervoersland (%)
 BilateraalDerdelanden
Griekenland99,30,7
Frankrijk98,61,4
Groot-Brittannië97,12,9
Zweden94,75,3
Italië94,65,4
Duitsland94,55,5
Spanje93,66,4
België93,56,5
Finland92,57,5
Nederland91,68,4
Oostenrijk90,99,1
Ierland89,810,2
Denemarken89,310,7
Tsjechië88,611,4
Portugal74,225,8
Kroatië73,626,4
Hongarije66,433,6
Polen6634
Slovenië65,734,3
Estland6337
Letland59,740,3
Luxemburg5842
Slowakije56,443,6
Bulgarije38,661,4
Litouwen36,163,9
Roemenië34,965,1

Meer Poolse vrachtauto's

Vrachtauto’s uit de overige Europese landen rijden, net als Nederlandse vrachtauto’s, voornamelijk internationaal van en naar hun eigen land (gemiddeld 91 procent). In 2017 vervoerden Belgische en Duitse vrachtauto’s samen 40 procent van het vervoerde gewicht van en naar Nederland, in 2008 was dat nog 62 procent. Het aandeel van Belgische trucks halveerde bijna in deze periode. Duitse vrachtauto’s vervoerden in 2017 26,5 miljoen ton goederen van en naar Nederland en hadden daarmee een aandeel van 28 procent. Het aandeel door Poolse vrachtauto’s vervoerd gewicht is tussen 2008 en 2017 gestegen van 11 naar 27 procent en is nu bijna even groot als dat van Duitsland. Vrachtauto’s uit Polen vervoerden 25,4 miljoen ton van en naar Nederland in 2017.