Detailhandel zet 1,5 procent meer om in maart

De detailhandel heeft in maart 1,5 procent meer omgezet dan in maart 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was bijna 2 procent hoger. In de foodsector groeide de omzet met ruim 1 procent, terwijl de omzet in de non-foodsector met bijna 1 procent kromp. Daarnaast is online ruim 23 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel bijna 4 procent hoger dan in maart 2017.

 Omzet
2014 J1
2014 F1,6
2014 M2
2014 A1,9
2014 M0,1
2014 J0,7
2014 J0
2014 A2,6
2014 S-1,3
2014 O2
2014 N2,9
2014 D1,8
2015 J1,4
2015 F2,4
2015 M1,4
2015 A1,6
2015 M1,4
2015 J4
2015 J2,9
2015 A1
2015 S5
2015 O2,4
2015 N1,1
2015 D2,8
2016 J1,5
2016 F2,2
2016 M1,5
2016 A0,8
2016 M3,5
2016 J1,4
2016 J2,8
2016 A2,1
2016 S0,4
2016 O5,2
2016 N5
2016 D2,3
2017 J5
2017 F2,9
2017 M4,6
2017 A4,3
2017 M3,8
2017 J4,5
2017 J4,5
2017 A4,5
2017 S5,8
2017 O1,5
2017 N5,5
2017 D3,7
2018 J3,7
2018 F2,8
2018 M1,5

Omzet non-foodsector bijna 1 procent lager

De omzet van de winkels in non-food kromp in maart met 0,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was bijna 1 procent hoger dan een jaar eerder.

De drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in maart de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was lager dan een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 1 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 1,2 procent meer omgezet dan in maart 2017. Het verkoopvolume steeg nauwelijks. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

 feb-18mrt-18
Totaal food2,61,2
Supermarkten3,31,8
Speciaalzaken-1,8-2,7
Non-food totaal1,1-0,6
Drogisterijen4,711,2
Meubels en woninginrichting4,56,7
Consumentenelektronica en witgoed-6,13,3
Doe-het-zelf, keukens, vloeren-0,6-1,3
Kleding2,2-5,8
Recreatie-artikelen2-6
Schoenen en lederwaren-4,6-16

Online omzet ruim 23 procent hoger

De online omzet lag in maart ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 20 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 29 procent.

Met ingang van verslagmaand januari 2018 worden de omzetcijfers van de detailhandel gepubliceerd met basisjaar 2015 (voorheen 2010 =100). Dit betekent dat de indices gebaseerd zijn op de wegingen van omzet en prijzen uit 2015. Voor de in dit persbericht gepubliceerde jaar-op-jaarontwikkelingen heeft de invloed van de basisverlegging nauwelijks effect gehad.

Relevante links