Omzet detailhandel bijna 3 procent hoger in februari

De detailhandel heeft in februari 2,6 procent meer omgezet dan in februari 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 17,5 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Omdat februari uit precies een periode van 4 kalenderweken bestaat, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel gelijk aan de gecorrigeerde omzet voor koopdagen.

 mutatie
2014 J1
2014 F1,6
2014 M2
2014 A1,9
2014 M0,1
2014 J0,7
2014 J0
2014 A2,6
2014 S-1,3
2014 O2
2014 N2,9
2014 D1,8
2015 J1,4
2015 F2,4
2015 M1,4
2015 A1,6
2015 M1,4
2015 J4
2015 J2,9
2015 A1
2015 S5
2015 O2,4
2015 N1,1
2015 D2,8
2016 J1,5
2016 F2,2
2016 M1,5
2016 A0,8
2016 M3,5
2016 J1,4
2016 J2,8
2016 A2,1
2016 S0,4
2016 O5,2
2016 N5
2016 D2,3
2017 J5
2017 F2,9
2017 M4,7
2017 A4,3
2017 M3,8
2017 J4,5
2017 J4,5
2017 A4,5
2017 S5,8
2017 O1,5
2017 N5,5
2017 D3,7
2018 J3,6
2018 F2,6

Omzet non-foodsector bijna 1 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in februari met bijna 1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in meubels en woninginrichting en de drogisterijen realiseerden in februari de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in kleding en de winkels in recreatie-artikelen groeide.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor het eerst sinds juli 2016 met een omzetverlies. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en van de winkels in consumentenelektronica en witgoed was lager dan een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 2 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 2,4 procent meer omgezet dan in februari 2017. Het verkoopvolume steeg met bijna 1 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

 jan-18feb-18
Totaal food1,62,4
Supermarkten2,23,1
Speciaalzaken-2,5-2,2
Non-food totaal2,10,9
Meubels en woninginrichting2,44,8
Drogisterijen0,94,6
Kleding-0,31,9
Recreatie-artikelen1,71,7
Doe-het-zelf, keukens, vloeren4,3-1
Schoenen en lederwaren-6,1-4,4
Consumentenelektronica en witgoed-1,1-6,3

Online omzet 17,5 procent hoger

De online omzet lag in februari 17,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 16 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 21 procent.

Met ingang van verslagmaand januari 2018 worden de omzetcijfers van de detailhandel gepubliceerd met basisjaar 2015 (voorheen 2010 =100). Dit betekent dat de indices gebaseerd zijn op de wegingen van omzet en prijzen uit 2015. Voor de in dit persbericht gepubliceerde jaar-op-jaarontwikkelingen heeft de invloed van de basisverlegging nauwelijks effect gehad.

Relevante links