1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten

© Hollandse Hoogte / Tom van Limpt
Hoewel vrijwel alle automobilisten berichten sturen tijdens het rijden gevaarlijk vinden, zegt 12 procent dit wel eens te doen. Van de 18- tot 35-jarigen stuurt zelfs 23 procent wel eens berichten vanachter het stuur. Dat blijkt uit een in 2016 gehouden enquête van het CBS, waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd.

[video: https://www.cbs.nlnl-nl/video/b058df0bbf3a4266833dd6f6a73edf18]
Handsfree bellen is de gebruikelijkste manier om de mobiele telefoon te gebruiken achter het stuur, 38 procent van de automobilisten doet dit naar eigen zeggen wel eens. Niet-handsfree bellen doet 11 procent van de automobilisten wel eens. Mannen zijn vaker tijdens het rijden met hun telefoon bezig dan vrouwen, en jongeren vaker dan ouderen.

Gebruik mobiele telefoon achter het stuur, 2016
 Ja, somsJa, vaak
Handsfree bellen 23,214,8
Niet-handsfree
bellen
9,11,4
Berichten versturen111

Ouderen vinden handsfree bellen vaker onveilig dan jongeren

Niet-handsfree bellen is bij wet verboden. Bijna negen op de tien automobilisten zeggen het ook gevaarlijk te vinden. Vier op de tien automobilisten vinden het zelfs onveilig om handsfree te bellen, wat wel wettelijk toegestaan is. Jongeren denken hier vaak anders over dan ouderen. Bijna een kwart van 18- tot 35-jarigen vindt handsfree bellen gevaarlijk, tegen ruim zes op de tien 75-plussers. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) concludeert op basis van wetenschappelijke onderzoeken dat bellen achter het stuur negatieve effecten heeft op het rijgedrag en dat handsfree bellen in dit opzicht geen significant voordeel biedt.

Perceptie: gevaar gebruik mobiele telefoon achter het stuur, 2016
 (Zeer) ongevaarlijkNiet gevaarlijk, niet ongevaarlijk(Zeer) gevaarlijk
Handsfree bellen21,238,939,9
Niet-handsfree bellen3,49,287,3
Berichten versturen0,2198,7

2 op de 3 niet-handsfree bellende bestuurders vinden dit gevaarlijk

Automobilisten die zelf regelmatig riskant gedrag vertonen, zijn minder vaak van mening dat dit gedrag ook gevaarlijk is. Zo vindt 67 procent van de automobilisten die wel eens niet-handsfree bellen dit gedrag gevaarlijk, tegen 90 procent van de automobilisten die dit zelden of nooit doen.