Detailhandel zet meer om in augustus

14-10-2016 06:30
In augustus 2016 heeft de detailhandel 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt CBS. De verkopen (volume) waren 0,9 procent hoger, de prijzen lagen 0,5 procent hoger. De koopdagsamenstelling in augustus had een positief effect op de omzet. Vooral de foodsector behaalde meer omzet . Daarnaast is ook online weer flink meer omgezet.

Augustus had in 2016 een dinsdag en woensdag meer en een zaterdag en zondag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van koopdagen is de omzetgroei iets minder sterk.

Omzetontwikkeling detailhandel

Hogere omzet supermarkt en speciaalzaak

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in augustus 1,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De prijzen lagen 0,9 procent hoger dan vorig jaar, de verkopen 0,4 procent. De omzetgroei van de supermarkten was hoger dan die van de speciaalzaken.

Nauwelijks omzetstijging non-foodsector

Winkels in non-food hebben in augustus 0,5 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. Dat was vooral toe te schrijven aan een prijsstijging van 1,3 procent. De verkopen waren 0,8 procent lager dan vorig jaar.

Winkels voor woninginrichting noteerden met ruim 9 procent de sterkste omzetgroei. Ook de omzet van doe-het-zelfzaken was flink hoger. Verder hebben winkels in bovenkleding en drogisterijen meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzet van winkels in consumentenelektronica was daarentegen ongeveer 7 procent lager dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel

Naast de food en non-foodbranche bestaat de detailhandel uit de categorieën benzinestations en niet-in-winkel (o.a. webwinkels).

Opnieuw sterke groei online omzet

De online omzet groeit onafgebroken. De groei in augustus was 17 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De webwinkels zetten in deze maand 22 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 11 procent.


Bronnen