Consumenten besteden meer aan kleding en meubelen

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP

Consumenten hebben in september 2,2 procent meer uitgegeven dan in september 2014, meldt CBS. Ze hebben vooral meer besteed aan kleding en woninginrichting. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober en november minder gunstig dan in september. Dat komt vooral doordat consumenten wat somberder waren over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie in de komende 12 maanden.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume, koopdaggecorrigeerd)

Meer besteed aan kleding en woninginrichting

Consumenten hebben in september vooral meer besteed aan duurzame goederen. Hun uitgaven hieraan waren 6,3 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral aan kleding en de inrichting van een woning, meubels en dergelijke, gaven ze meer uit. Vorige week meldde CBS al dat de omzet van kledingwinkels in september fors is gegroeid. Ook de winkels in woninginrichtingsartikelen realiseerden een aanzienlijke omzetgroei.

Aan overige goederen, waaronder gas, hebben consumenten 3,2 procent meer besteed. De uitgaven aan voedings-en genotmiddelen lagen 1 procent hoger.

Ten slotte hebben consumenten 1,2 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Binnenlandse consumptie naar categorie, september (volume, koopdaggecorrigeerd)

Omstandigheden voor consumptie in november minder gunstig dan in september

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in oktober en november per saldo minder gunstig dan in september. De radar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden. Consumenten waren wat negatiever over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie in de komende 12 maanden.

De condities voor de consumptie waren in november wel iets beter dan in oktober. Dat komt vooral doordat de toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis een stuk groter was dan een maand eerder.

Vandaag bericht CBS ook over het consumentenvertrouwen van november.