Detailhandel zet 2,5 procent meer om

De omzet van de detailhandel was in maart 2,5 procent hoger dan in maart 2011. De door de detailhandel verkochte artikelen waren bijna 3 procent duurder. Het omzetvolume was iets kleiner dan een jaar eerder.

De omzet in de detailhandel wordt beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Maart heeft in 2012 een dinsdag en een woensdag minder dan in 2011, maar een vrijdag en zaterdag meer. Het positieve effect hiervan wordt op bijna 3 procent geraamd.

De omzet van de winkels in de non-foodsector was bijna 2 procent hoger dan in maart 2011. Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica, drogisterijen en textielsupermarkten realiseerden omzetgroei. De verkopen door winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelf-zaken namen, net als in voorgaande maanden, aanzienlijk af. Winkels in huishoudelijke artikelen behaalden een vergelijkbare omzet als een jaar eerder.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden bijna 5 procent meer omzet dan in maart 2011. De gunstigere samenstelling van koopdagen speelde vooral in deze branche een grote rol. Supermarkten realiseerden een forse omzetstijging en ook de speciaalzaken behaalden iets meer omzet dan een jaar eerder.

Tankstations boekten dezelfde omzet als een jaar eerder. De prijzen aan de pomp waren bijna 8 procent hoger. Behalve winkels en tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Zij behaalden bijna 5 procent meer omzet.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 14 mei 2012 gepubliceerde bericht over de detailhandel. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.